Lad ikke en sørgelig sag gå ud over medarbejderne

Lad ikke en sørgelig sag gå ud over medarbejderne
Arkivfoto: Barabas Attila
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 5. december 2024 • 05:30
Af:
Dorthe L Pedersen
formand for social-
sundhedssektoren
FOA Bornholm
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 5. december 2024 • 05:30

Medarbejderne går hver dag på job for at gøre en forskel for borgerne, skriver for Dorthe Leah Pedersen, formand for social- og sundhedssektoren hos FOA Bornholm.

Jeg har de seneste dage fulgt med i den ulykkelige sag om en borger, der får hjælp fra den bornholmske hjemmepleje.

Det er en sag, der rører mig dybt. Det er en alvorlig sag, hvor der er sket fejl, som vi både skal handle på og lære af. Det kan der ikke være to meninger om.

Det er dog samtidig en sag, hvor vi igen bliver bekræftet i at så længe, der arbejdes med mennesker, så kan der ske fejl.

Fordomme

Desværre er der også et behov for at adressere de fordomme, den mistillid og de klandringer af medarbejderne, der er opstået på baggrund af de ulykkelige hændelser.

I Bornholms Tidende den 2. december kunne jeg læse, at lederen af plejedistriktetet under et møde har udtalt, at svigtet skyldes manglende faglighed hos medarbejderne – at den generelle faglighed skulle være mangelfuld.

Det er slet ikke et billede, som vi i FOA kan genkende.

Vi oplever, at medarbejdernes rammer i hele den bornholmske ældrepleje - igennem flere år - har været påvirket af strammere og strammere visitering, manglende medarbejdere og især et højt sygefravær.

Ikke i orden

Derfor er det ikke i orden, at ledelsen vælger at udskamme deres ansatte og skære alle over en kam.

At ledelsen lægger ansvaret hos de enkelte medarbejdere, der hele døgnet under hårdt pres arbejder med stramme vagtplaner og få kollegaer, er urimeligt og forkert.

Jeg vil gerne minde om, at de ansatte i ældreplejen på Bornholm har valgt at arbejde i omsorgsfaget, fordi de gerne vil gøre en forskel for borgerne. De har taget en uddannelse, der

gør dem kompetente til at udføre deres job. De har erfaring, og de er engagerede i deres fag.

Medarbejderne går hver dag på job for at gøre en forskel for borgerne.

FOA undrer sig derfor meget over at, velfærdens ansatte igen får skylden, når vi i FOA i årevis har råbt op om, at de har alt for travlt.

Heldigvis andre stemmer

Heldigvis er der flere aktører, som har påpeget netop det.

Socialudvalgets formand René Danielsson udtaler i en artikel, at han ikke før har fået beskrevet en mangelfuld faglighed hos de ansatte. Ældrerådets formand Erik A. Larsen udtaler, at man ikke kan klandre medarbejderne for manglende kompetencer, hvis der ikke er nogen, der giver dem kompetencerne.

Tak for at gøre opmærksom på det.

Medarbejderne styrer ikke

Årsagen til fejlene ligger nemlig et helt andet sted, som de enkelte medarbejdere slet ikke er herrer over. De vil hellere end gerne udnytte deres mange kompetencer. Det gør ondt på deres faglighed, når de indimellem ikke kan lykkes med deres arbejdsopgaver, fordi ressourcerne er knappe.

Tro mig: jeg snakker med dem hver eneste dag. Jeg ved hvor meget hjerte, at de har med på arbejde, og hvor meget, at de ofrer for at yde deres bedste. Derfor ved jeg også, hvor berørte alle medarbejderne i hele kommunen er af denne her sag.

Jeg forstår, at det vækker følelser, når ens arbejdsgiver oven i det hele ytrer mistro til, om ens faglighed er god nok.

Jeg vil ikke pege på nogen som skyldig i den her sag. I stedet vil jeg pege på, at vi alle har et ansvar for, at det ikke sker igen.

For vi skal lære af fejl; ikke puste til den ild, der øger mistilliden.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT