"Vi er simpelthen kendt for, at vi gerne vil have også den sidste med, og vi efterlader ikke nogen på kajen, hvis vi kan undgå det".
Ja, sådan lød det faktisk fra Molslinjen, kort inden rederiet overtog den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm. Vi havde med det gamle rederi været vant til, at når check-in var overstået 10 minutter før den planlagte afgangstid, begyndte motorerne at rumle, og færgen – som oftest Leonora Christina – forlod kajen.
Men dét, forsikrede man fra det nye rederi, ville ikke ske, når aarhusianerne overtog, for de havde erfaring fra Kattegat og vidste, at konceptet derfra var i top, så det ville man også praktisere i Østersøen.
Og så klipper vi frem til i dag, hvor vi i weekenden kunne læse svanekeboen Thorkil Thorsens underholdende beretning om det, der desværre kun næsten blev til en færgetur. Først måtte han erfare, at bussen var kørt fra Svaneke, fordi han først nåede frem til stoppestedet to minutter før afgangstid, og dernæst måtte han gå grueligt meget igennem, før han indfandt sig på havnen i Rønne klokken 22 minutter over – altså denne gang to minutter efter check-in men stadig otte minutter før den planlagte afgangstid.