Klima og miljø er vigtige.
Mere rent i forhold til rigtigt og forkert, godt og skidt, mener jeg, det er, når vi ser på spørgsmålet om klima, miljø, forurening og biodiversitet. Det kan virkelig optænde mig, når handlingslammelsen nærmest bliver en kollektiv narkolepsi, og livet på vores planet fosser ud mellem hænderne på os. Hvad er det for et fællesskab at byde os selv og ikke i mindre grad vores kommende generationer.
EU både kan og skal bruges som den rambuk, der får medlemslandene til at få omlagt vores energiforsyning, transportsektor, industri, landbrug med videre til bæredygtige – ja, nok i højere grad regenerative - alternativer, eftersom vi allerede har slået en del af vores verden ihjel. Østersøen som det mest iøjnefaldende eksempel i vores nærområde. Jeg vil kæmpe for, at der bliver sat fart på naturgenopretnings-initiativerne, på at få stoppet brugen af gift i vores natur, på at få begrænset udledningen naturskadelige stoffer og alt det øvrige, der er nødvendigt for, at vi kan genoprette balancerne i vores økologiske kredsløb.
Stop for udnyttelse.
Et andet sted hvor fællesskabet i min optik er truet, er når det kommer til ublu finansfolk, der udnytter vores rige samfund frem for at værne om det. Jeg har intet til overs for folk, hvis formål i livet er at tilrane sig fællesskabets værdier for egen personlig vindings skyld. Vi skal have skovlen under dem, der unddrager sig beskatning, udnytter huller i lovgivningen og bedrager fællesskabet. Hvorfor tillader de sig at tro, at de er mere værd end os andre, der har arbejdet for at yde til fællesskabet? Vi skal i EU have etableret fælles politikker, der skal komme dette uvæsen til livs.