Inden Søndag: Vores pligt

KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 23. november 2024 • 11:00
Af:
Lise Dürr Nielsen
sognepræst i Ibsker-Svaneke-Bodilsker-Christiansø
beredskabspræst
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 23. november 2024 • 11:00

Åbent brev til verdens ledere.

Egentlig ville jeg have skrevet til jer om de verserende krige i Ukraine og Gaza. Om vores, altså de af os, der er kristne, evangeliske pligt til at tale imod den måde, som man behandler de civile på.

At vi bør se til vores næste i kærlighed særligt der, hvor de tre verdensreligioner har fælles rod - for muligheden for at leve sammen i venskab og så videre.

Men så kom jeg til at høre nyheder og lige nu gør I, verdensledere, noget, som i mine øjne er rigtig slemt.

Økoflipper

Kender man mig, så ved man godt, at jeg er lidt af en økoflipper - kører el-bil, har sorteret affald siden jeg kom til øen, spiser ikke en masse kød, bla bla.

Jeg gør selvfølgelig også en masse af det ’forkerte’, for eksempel flyver jeg frem og tilbage, når jeg har arbejde i København, hvilket er ret ofte. Så ingen glorie bliver pudset her!

Derfor gør det mig alligevel helt utrolig ked af det og faktisk også vred, at I nu alle sammen har haft gang i med at melde afbud til COP, som er nummer 29.

Klimaet

Hvis I har svært ved at huske det, så handler det om det der klima. Kan I overhovedet huske det? Klimaet? Har I hørt efter?

Jeg er ikke helt sikker. Nå ja, det skal jeg naturligvis nævne: at det primært er jer, der er ledere for de store lande og dem, der udleder mest, som har fundet på noget andet at lave - fået en mere interessant invitation, måske. Mette er taget afsted. Tak Mette – kip med flaget for lille Danmark!

Nogle af jer, der bliver væk, er ledere for lande, som også kommer til at hjælpe med penge til dem, der ikke har så mange, men som er mest udsat for klimaforandringerne. Er det der skoen trykker? Pengene?

Altså, klimaet går ikke væk, hvis bare I vender ryggen til og står og fløjter lidt! Hvad bilder I jer ind? Ja der er andre og store problemer i verden, den er jeg med på jævnfør begyndelsen på mine rablerier. Men ved I hvad, hvis ikke vi får lettet røveren, så er der snart ikke nogen verden tilbage at have andre problemer i. Altså ikke lige i vores eller den næste eller tre generationer hen.

Er det derfor, det er svært? -fordi de slemme problemer først kommer senere, fordi I gerne vil genvælges?

Klimaet og evangeliet

Kunne jeg ikke bare have skrevet et surt læserbrev i stedet for at bruge kirkeplads på det her?

Nej! For vi har fået en opgave - at passe på jorden og alle dyrene og alt som er herpå! Selv evangeliets utvetydige besked til os om at elske vores næste drejer sig også, om de forhold, der er omkring os! (Nu løber jeg snart tør for udråbstegn).

Se bare, hvad de lige har kunnet i Spanien. Tænk hvor meget mere, at vi kan, når ikke vi er tvunget af en naturkatastrofe. Og vi er tvunget af den katastrofe, den helt store. Det er som om, I har glemt den opgave. Som om det er mindre vigtigt, fordi det er så svært at se; indtil nu i hvert fald.

Sådan har de fleste af jer, og de fleste af mange af os andre i de vestlige lande, opført os helt siden de grønne bevægelser opstod tilbage i 70erne. 70erne!! Det er altså længere tid, end jeg har levet.

Jeg er ikke sur (jo jeg er), jeg er helt utrolig skuffet over, hvor meget vi, I, har glemt de ord! At mennesket blev sat til at vogte haven, herske over jorden, passe på den, tage ansvar for den, som der står i Bibelen 2020.

Uden den er vi intet, og vi er ved at drukne og brænde op.

Inden Søndag er Tidendes serie, hvor vores præster på skift skriver et indlæg. Skribenterne er helt frie i forhold til emne og udtryksform.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT