Inden Fredag: Tro og videnskab

KOMMENTAR | DEBAT | 13. MAR • 05:30
Af:
Bornholms Moske ved talsmand Henrik Lund
KOMMENTAR | DEBAT | 13. MAR • 05:30

Gudsbevidsthed og moderne ateisme

Bevidsthed er et af de mest grundlæggende begreber i islam.

Ifølge den danske ordbog er bevidsthed den del af psyken, som sætter mennesket i stand til at opfatte, forstå og være opmærksom på sine omgivelser.

Den danske befolkning er i dag præget af en udbredt skepsis overfor religion. Ifølge uofficielle estimater identificerer 70 til 80 procent af danskerne sig som ikke-troende. Denne udvikling kan spores tilbage til oplysningstiden, hvor videnskab og rationalisme begyndte at udfordre religiøse dogmer. I det 20. århundrede blev denne tendens forstærket gennem en stigende tiltrækning til materialistiske værdier, hvor fokus på individuelle lyster og begær blev fremhævet som det ultimative mål i livet.

Fra religiøsitet til videnskab

Denne udvikling skete i lyset af en omskoling fra kristne værdier til en større vægt på "videnskab" gennem skolesystemerne.

Gennem de sidste mange årtier har de fleste danskere og nordeuropæere gennemgået en form for stille indoktrinering med nye koncepter som tilfældighed, Big Bang-teorien og evolutionsteorien med det formål, at eleverne sidder tilbage og glemmer Gud i videnskabens navn, som reelt set blot er en blød overgang til dyb individualisme og materialisme.

Gud og religion er nærmest blevet henlagt til blot at være en del af kulturhistorien.

Selvom videnskaben i sig selv ikke nødvendigvis er ateistisk, så er den i høj grad blevet brugt som et værktøj til at underminere religiøse og endda rationelle og logiske tankemønstre.

Vores åndelige eller spirituelle bevidsthed er herved tydeligvis blevet indskrænket, og fokus ligger primært nu på kropslig nydelse, hvor individet forsøger at opnå lykke og tilfredsstillelse ved at følge sine lyster og sit begær – ofte uden moralske eller etiske skrupler. Tanken om, at vi kun lever én gang, har derfor erstattet tidligere værdier som ansvar og bidrag i familien og det lokalsamfund, som man befinder sig i, og gudsbevidsthed med forestillinger om dommedag og et evigt liv i lyksalighed eller pinsel er en sjældenhed nu til dags.

Religionen

Det skræmmende er, at en af Satanismens mantraer er; Gør hvad du begærer og lyster.

I Koranen – det sidste testamente – siger Gud den Almægtige: "Har du set dem, der tager deres lyster som deres gud?" (Kapitel 25, vers 43).

Islam, ligesom andre religioner, ser lyst og begær som en naturlig del af menneskets væsen, men det er afgørende, at disse udleves og nydes på en sund, moralsk og etisk måde, der minimerer skade på både individet selv og samfundet.

I Koranen, ligesom i Biblen, gør Gud det klart utallige steder, at han kun ønsker det bedste for os. I sin overflod af barmhjertighed og nåde har han sendt profeter og sendebud for at vejlede og retlede mennesket, som konstant kæmper med at administrere disse lyster og begær – en slags indre dæmoner, der forsøger at retfærdiggøre og normalisere selv de mest skamfulde og uforsvarlige handlinger.

Tro og videnskab

Gudskelov har vi på Bornholm ikke de samme udfordringer som i storbyerne, og derved er vi ikke ramt lige så hårdt af denne udvikling.

Vi troende mennesker, der ikke er overbevist om tilfældighed og gudløshed, skal fortsat værne om videnskaben. Flertallet af de oprindelige tænkere og videnskabsmænd anerkendte netop en skabergud og mente, at kun en evig og almægtig kraft kunne have startet dette vidunderlige og smukke univers med alle dets livsformer.

Vi skal respektere alle, uanset deres holdninger, men i Danmark må vi sammen stå fast for at bevare vores kristne traditioner og friheden til at vælge fra, når det kommer til ateisme og de affødte forbudte og sataniske tendenser, der udspringer heraf, især - over for vores børn og unge.

Koranen er soleklar:

Kapitel 2, vers 256

"Lad der ikke være tvang i religionen, for sandheden skiller sig klart ud fra vildfarelse. Den, der afviser falske guder og tror på Gud, har grebet det mest solide og ufejlbarlige håndtag. Og Gud er den Althørende, den Alvidende."

I kapitel 109, vers 1-6, stå r der:

"Sig: 'I, som nægter troen, hør mig nu.

Jeg tilbeder ej, hvad I tilbeder,

ej heller vil I tilbede min Gud, sand og tro.

Jeg følger ej jeres vej, I følger ej min.

Jer jeres religion, mig min religion.'"

Og i Biblen

Ligeledes finder vi i Biblen lignende budskaber om frihed, sandhed og valget mellem Gud og falske guder. I 2. Korintherbrev 3:17 står der:

"Hvor Herrens Ånd er, der er frihed."

Og i Johannes 4:24 understreger Jesus:

"Gud er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede i ånd og sandhed."

I Josua 24:15 siger Josua til folket:

"Men hvis det ikke synes jer godt at tjene Herren, så vælg i dag, hvem I vil tjene: enten de guder, jeres fædre tjente på den anden side af floden, eller de guder, amoritterne tjener, hvis land I bor i. Men mig og mit hus, vi vil tjene Herren."

Fri vilje

Dermed er det tydeligt, at Gud både i Koranen og Biblen viser respekt for menneskets fri vilje til at vælge det onde eller det gode, og de fleste forskellige trosretninger og alle guddommelige bøger understreger en tidsløs appel til religionsfrihed og troens integritet.

Tro er personligt, og hver mand skal have fred og ro til at finde sit ståsted med bevidsthed – uanset om man ønsker at tro på tilfældighed og intethed efter døden eller på en barmhjertig tilgivende højere evig og uendelig Gud.

"Inden Fredag" er en parallel til Tidendes fortløbende serie "Inden Søndag" - her er det blot med et muslimsk udgangspunkt via Bornholms Moske.

Vi vil med jævne mellem bede Bornholms Moske om at bidrage til forståelsen af eksistens og religion.

FÅ ABONNEMENT