(5) Humanister anser demokrati, retssamfund og menneskerettigheder som grundlæggende, rationelt legitimerede værdier. Vi er en del af et fælles samfund og har ansvar for vores medmennesker og for miljøet, både lokalt og globalt. Vi har et fælles ansvar for, at vores planet er beboelig for kommende generationer.
(6) Humanismen fremmer lighed for alle. Humanister respekterer alle menneskers frihed til at have og vælge eget livssyn. Staten bør være sekulær og ikke tildele noget livssyn særskilte privilegier.
Kritik af humanismen
Nogle, der kritiserer humanismen, synes, at den fokuserer alt for meget kun på mennesket, og til dels er jeg enig i den kritik. Personligt så ville jeg gerne se, at naturen og dens egne værdier fik en mere fremtrædende plads i værdigrundlaget.
Heldigvis er det muligt at gennem dialog, samarbejde, åben debat og gode argumenter, at tilpasse værdigrundlaget efterhånden, som vi udvikler os som mennesker. Desuden er de humanistiske værdier noget, som man selv kan vælge at følge eller inspireres af, og derfor kan man tilføje de værdier, som man synes giver mening, og som man kan stå inde for med gode argumenter og god samvittighed.
Jeg håber, at det beroliger Henrik Lund, at ateisme ikke er en forudsætning for satanisme. Ateisme er uforeneligt med satanisme og anden religiøs tro.