Hvad kæmper vi for?

Hvad kæmper vi for?
Torben Westh Jensen mener, at nogle af kommunalbestyrelsens politikere er ligeglade med Bornholms natur. Foto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 21. oktober 2024 • 13:15
Af:
Torben W Jensen
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 21. oktober 2024 • 13:15

Hvorfor kæmper man imod energiøen?

Jacob Trøst (C) og Claus Larsen-Jensen (S) er blandt de bornholmske politikere, der kæmper hårdest for, at energiøen med tilhørende erhvervspark skal blive en realitet.

De ønsker, at Bornholm skal være en energi-industriø, og de er helt og aldeles ligeglade med konsekvenserne af det, bare det giver penge og arbejdspladser.

På samme tid er Jacob Trøst og Claus Larsen-Jensen helt og aldeles ligeglade med de bornholmere, som det går ud over - det vil sige de, der bor i eller i nærheden af områderne der skal ødelægges.

De er også ligeglade med Bornholms natur og havet omkring Bornholm. Det må alt sammen ofres, så vi kan levere strøm til Tyskland.

Alt for Tyskland?

Tyskland er vigtig for, at energi-ø Bornholm skal blive en realitet, og Tyskland skal betale en stor del af for eksempel landanlægget. På den måde kan man sige, at Bornholm bliver en del af Tyskland. Man kan også sige, at Tyskland er med til at ødelægge Bornholm.

Jeg undrer mig over, at man som lokalpolitiker kan være så ligeglad med den lokale befolkning, og jeg håber, at disse politikere vil få et dårligt valg i 2025.

Jeg håber også, at der vil være nye politikere, der stiller op til kommunalvalget 2025, som siger nej til Energiø Bornholm. Dem vil jeg gerne stemme på.

Borgerforeningen Energiø Bornholm kæmper for at bevare naturen på Bornholm og i havet rundt om!

Hvis det sker

Hvis Danmark og Bornholms Regions Kommune insisterer på at ødelægge store dele af Bornholm og havet rundt om, så mener jeg, at det må starte med, at staten eksproprierer al jord til landanlæg og erhvervspark.

Dernæst skal der laves en sikkerhedszone to-tre kilometer rundt om disse arealer, hvor staten skal tilbyde lodsejerne at ekspropriere deres ejendomme. De, der vælger at blive boende, skal have en erstatning.

Dette arbejde skulle være gjort før hele denne udvikling blev sat i gang, Mette Frederiksen!

Jacob Trøst har mange gange talt om, at han ville arbejde for at naboerne skal have erstatning men det er for mig at se en gratis gang snak.

Store dele af befolkningen på Bornholm vender det blinde øje til hele denne udvikling, og de er måske bare godt tilfredse med, at det ikke blev deres område, der blev ofret og ødelagt.

I skal bare huske, at denne udvikling ikke kan stoppes, når den først er kommet i gang, og energi-øen bliver ikke det sidste anlæg, der skal bygges på Bornholm.

CIP og andre arbejder på de næste havvindmølleparker, der skal ligge øst for Bornholm, og som også skal have et PTX anlæg på Bornholm, og jeg er sikker på, at CIP projektet heller ikke bliver det sidste.

Næste skridt i denne sørgelige udvikling for Bornholm er, at kommunen nu vil udpege et stort område til erhvervspark hvilket vil ødelægge livet for endnu flere beboere på syd-Bornholm.

Det er, ifølge Jacob Trøst og Claus Larsen-Jensen, meget vigtigt, at vi gør det nu, selv om vi ikke ved om energiø projektet bliver til noget. Endnu engang viser det, at de er aldeles ligeglade med befolkningen på Bornholm.

Hvis denne udvikling fortsætter, vil Bornholm ikke være til at kende om 50 år.

Det synes jeg er trist!

Debatredaktørens bemærkning

Jeg har kontaktet Claus Larsen-Jensen for Socialdemokratiet således, at han kan svare.

Borgmester Jacob Trøst er indtil videre stadig sygemeldt.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT