Alene for Bornholms og bornholmernes skyld i fremtiden

Alene for Bornholms og bornholmernes skyld i fremtiden
Claus Larsen-Jensen svarer på Torben Westh Jensens kritik. Foto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | ABONNENT | 23. OKT 2024 • 05:30
Af:
Claus Larsen-Jensen
Medlem Kommunalbestyrelsen (s)
KOMMENTAR | ABONNENT
23. OKT 2024 • 05:30

Claus Larsen-Jensen svarer på kritik.

Torben Westh Jensen har hele tiden været imod energiøen, og hvad der kan følge heraf. Han bruger en masse kræfter på at gentage sin modstand herimod.

I Bornholms Tidende 22. oktober 2024 hælder han en spand skidt ud over mig og borgmester Jacob Trøst med urigtige påstande om, at vi vil ødelægge Bornholms natur og ser stort på, hvad bornholmerne mener - også de, der berøres af energiøen og en eventuelt supplerende erhvervspark.

Ikke korrekt

Det er jo ikke rigtigt.

Torben Westh Jensen overser, at det er regering og folketing, der har vedtaget, at der skal etableres en havvindmøllepark et godt stykke fra Bornholm, og at el derfra føres i land på Bornholm, hvor der opføres et landanlæg.

Det er ikke en beslutning i Kommunalbestyrelsen. Landanlægget vil modtage el til millioner af husstande. Det er langt mere end til Bornholms eget forbrug, fordi det er et led i Danmarks og EUs Energi- og Klimapolitiske strategi at udnytte Østersøens muligheder for produktion af grøn strøm, så der kan siges farvel til fossile brændstoffer i Danmark og dele af Nordeuropa.

Der vil blive placeret endnu flere havvindmølleparker i Østersøen. Det flytter Bornholm fra at være udviklingsudkant i Danmark til at være udviklingscentrum i Danmark, Østersøen og Nordeuropa. Det er Torben Westh Jensen imod.

Det må han godt være, men det er en beslutning truffet i regering og folketing og ikke på Bornholm.

Bornholm har til opgave at lave plangrundlaget herfor, og her er der politisk i kommunalbestyrelsen efter borgerhøringer opnået aftaler, så landanlægget kan indpasses mest muligt skånsomt i landskabet. Det er derfor ikke rimeligt, at Torben Westh Jensen frådende kaster sig over mig, borgmesteren eller andre kommunalbestyrelsesmedlemmer for en beslutning taget på Christiansborg.

Projektet

Energiøen forventes at komme. Jeg er overbevist om, at det vil ske.

Ja, der er nogle år til, at landanlægget er der, og havvindmøllerne ude i Østersøen er på plads. Det har så stor betydning for den lagte Energi- og Klimastrategi, at jeg tænker, at det umuligt ikke at blive til noget. Kommunalbestyrelsen har godkendt det planmæssige. Energinet er i gang med at skulle realisere landanlæg og kabler. Lige om lidt er havvindmøllerne i udbud, så inden længe kender vi forudsætningerne herfor.

Som ved alle store projekter er der altid usikkerheder. Men de løses som regel, fordi der er politisk vilje hertil.

Hvad er det så jeg, borgmesteren og et flertal i kommunalbestyrelsen er optaget af?

Vi er optaget af, at Bornholm ikke blot lægger jord til landanlægget, men at Bornholm med den enorme mængde el, der kommer i land, også tiltrækker grønne virksomheder, som kan skabe arbejdspladser og en bedre økonomi til kommunen til velfærd med videre. Her kommer erhvervsparken – eller rettere udpegning af områder hertil ved landanlægget ind i billedet. Det skal netop være nu, fordi Bornholm ved hårdt arbejde har fået lov til at indgå under lovgivningen om Energiparker i 2024-25. Regeringen har fra Landdistriktspuljen givet Baltic Energy Island 10 millioner kroner til netop dette formål.

Nødvendigt arbejde

Derfor kan det ikke bare udsættes.

Og vi taler lige nu om afklaring af arealer hertil. Hvilke typer virksomheder, der kan blive tale om, vides ikke endnu. Som erfaringen er fra Bornholms Offshore Center, så vidste man for 10 år siden ikke, hvad det kunne blive til - eller Rønne Havn som vigtigste havvindmølle udskibningshavn. Virksomheder, som overvejer at investere på Bornholm, skal vide, at det rent faktisk er muligt. Alle andre energiparker rundt i kommunerne har da arealer, som de kan stille til rådighed. Hvorfor skulle Bornholm, som med energiøen får unikke muligheder med energi, ikke også gøre det samme?

Påvirkninger

Påvirker det landskabet? Jo.

Men i forbindelse med energiøens landanlæg er der aftalt en indpasning i landskabet. Vi skal selvfølgelig også arbejde for, at en erhvervspark passes naturmæssigt ind. Det giver netop mening, at landanlæg og erhvervspark samles i det samme område af Sydbornholm, hvor den megen energi er, og så vi ikke spreder det ud på hele øen.

Er vi ligeglade med beboerne, der berøres af landanlæg og erhvervspark?

Det er min holdning, at der skal ydes erstatning eller, at ejendomme skal tilbydes opkøbt. Det giver den nuværende lovgivning ikke mulighed for. Jeg forstår fuldt ud, at det frustrerer de borgere, der ved, at der tæt på dem kommer et landanlæg og måske også en erhvervspark. Det er overfor Christiansborg understreget, at man skal sikre disse naboer. Det kan ikke gå hurtigt nok. Vi presser på for, at det sker.

Vi er ikke ligeglade!

Torben Westh Jensen:

Jeg, borgmesteren og et flertal i kommunalbestyrelsen er ikke ligeglade med bornholmerne. Vi er tværtimod optaget både af Bornholms naturlige værdier og skønhed og ser det som et meget stort aktiv.

Men vi er også optaget af, at Bornholm udnytter de udviklingsmuligheder, som vi får og tager. For ellers vil Bornholm opleve yderligere fraflytning og dårligere økonomi. Vi skal selvfølgelig også udvikle alle andre erhvervsområder, men Bornholm skal ikke forspilde den historiske chance, som energiøen kan føre med sig.

Indsatsen er alene for Bornholms og bornholmernes skyld i fremtiden.

FÅ ABONNEMENT