Det er dybt bekymrende, at BAT nu midlertidigt sætter optællingen af passagerer på pause. Hvis ruteplanlægningen fortsætter uden kendskab til, hvor og hvornår bornholmerne faktisk bruger busserne, fortsætter vi med at køre i blinde, og det er skidt for både passagererne, økonomien og miljøet. Heldigvis kører buschaufførerne ikke rundt med bind for øjnene, men det virker til, at BAT's ruteplanlægger nu tvinges til at lukke øjnene for virkeligheden.
Vi har længe set et evigt voksende underskud hos BAT, og nu må vi endnu engang konstatere, at økonomien i det kollektive transportsystem ikke hænger sammen. Det er trist, at de lovede passagertællinger, der skulle skabe grundlag for mere effektiv og behovsorienteret bustrafik, nu forsinkes yderligere på grund af økonomiske udfordringer. Og det er frustrerende, at vi står i en situation, hvor millionbesparelser forventes at blive fundet på baggrund af et blindt skøn, snarere end på faktiske tal.
Derfor bør kommunalbestyrelsen overveje en mere radikal løsning, der virkelig kan styrke den kollektive trafik på Bornholm. Ideen om at afskaffe billetpriserne i en prøveperiode og gøre busserne gratis er ikke ny, men den har potentiale til at få flere passagerer ombord. Hvis vi kan finde ekstern finansiering til for eksempel fire års gratis busdrift, vil vi ikke blot spare udgifter til billetkontrolsystemer og vedligeholdelse, men også få chancen for at revitalisere den kollektive trafik på Bornholm. Samtidig undgår vi at investere i nye, dyre Rejsekort-løsninger og vedligehold af de forældede billetmaskiner.
Elcykler, billige bilfærger, mikrobiler og andre transportformer har udfordret bussernes relevans for mange bornholmere. For at vinde passagererne tilbage kræves der mere end blot nye elbusser. Vi har brug for et kollektivt transportsystem, der er effektivt, fleksibelt og relevant for nutidens borgere. Det starter med at forstå behovene - og det kræver, at BAT får mulighed for at åbne øjnene og få styr på passagertællingerne.