Noget var galt i de bornholmske folkeskolers afgangsklasser sidste år. Mere end hver femte, og på en enkelt skole næsten hver tredje elev i 9. klasse, bestod ikke de to vigtige fag, matematik og dansk. Heldigvis er der 10. klasse, efterskole og de øvrige ungdomsuddannelser, der kan være en vej videre for dem, så spillet er ikke tabt endnu. Men det er virkelig dårlige odds, vi sender vores unge mennesker ud i verden med efter ti års skolegang. En dumpet-karakter i matematik og eller dansk kan vi ikke være bekendt.
Covid-19 har uden tvivl udfordret undervisningen og stjålet en vigtig del af denne årgangs skolegang. Men på landsplan er det kun halvt så mange børn, der er endt i samme situation som vores børn på Bornholm.
Procentregning kan hurtigt give et misvisende billede, fordi en lille klasse med en håndfuld dumpede elever skaber en voldsom dumpeprocent. Men tallene dækker over alle 9. klasses elever på Bornholm i sommer. Vi kan simpelthen ikke være det bekendt, at hver femte ikke har fået tilstrækkeligt udbytte af deres ti års skolegang primært på Bornholm.
Heldigvis bliver situationen taget alvorligt af både administration og politikere. En enkelt årgang kan måske gå skævt, men det er børn og mennesker, det handler om, og de må ikke gå skævt. Det har vi som samfund et ansvar for at sikre.