Eleverne dumper på stribe – skoleledere er bekymrede

Eleverne dumper på stribe – skoleledere er bekymrede
– Jeg er ikke overrasket. Vi har helt klart givet de børn, der gik ud i sommer nogle vanskelige år. De er i den grad en corona-årgang. Det ville være et mirakel, hvis de kunne levere bedre end årene før dem, siger Kasper Johansen, skoleleder på Kongeskærskolen. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 27. SEP 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
27. SEP 2023 • 05:30

Det er ikke overraskende, men stadig bekymrende, at hver femte elev i kommunens skoler dumper deres afgangseksamen i dansk eller matematik, mener skoleledere fra Rønne, Nexø og Allinge.

Hver femte bornholmske folkeskoleelev, som i sommer gik ud af niende klasse, formåede ikke at trække et 02-tal ud af eksaminator og censor ved deres afgangseksamen i enten dansk eller matematik. Det viser netop offentliggjorte tal fra Børne- og Undervisningsministeriet. Det kunne DR Bornholm oplyse tirsdag.

Ligesom hos mange af kommunens andre skoler, så står det også skidt til på Paradisbakkeskolen i Nexø. Det fortæller skoleleder Pia Tofte.

– Det gør mig rigtig ked af det, at der er så mange børn, der ikke kan få deres 02. For der er ingen børn, der ikke skal bestå, mener hun.

Gennemsnittet på skolen, hvor hun er leder er dog ikke helt så slemt som gennemsnittet i kommunen, men ret præcist lige så slemt som landsgennemsnittet. Der var nemlig 10,2 procent af afgangseleverne, der fik dumpekarakter i dansk og matematik, og det bekymrer hende.

På Åvangsskolen i Rønne flugter det nedslående kommunegennemsnit imidlertid ganske fint med virkeligheden.

Her ligger antallet af elever, der dumpede deres afgangseksamen i dansk eller matematik på 20 procent i det seneste skoleår. Skoleleder Andreas Grosbøll har ikke en endegyldig forklaring på, hvorfor flere elever fra de bornholmske folkeskoler dumper de to fag til eksamen end landsgennemsnittet. Han mener dog, at både corona og de bornholmske skolers elevgrundlag spiller ind.

– De vilkår eleverne blev budt under nedlukningerne spiller ind. Det gælder selvfølgelig for hele landet, men man ved også, at de elever, der i forvejen havde det svært blev hårdere ramt af corona og havde sværere ved at navigere i det, forklarer han.

Skolelederen mener desuden, at det faktum, at der er hele syv privat- og friskoler på øen har en betydning for skolernes elevgrundlag. Han mener, at man fra forskning ved, at det som regel er ressourcestærke familier, der sender børn på privat- og friskoler.

– Det vil sige, at en større procentdel af eleverne, vi har i folkeskolen på Bornholm, har sværere vilkår fra start, og vi ved, at sværere vilkår fører til, at de bliver mere påvirket af kriser og omvæltninger.

På Kongeskærskolen i Allinge er skoleleder Kasper Johansen heller ikke overrasket over udviklingen. Den årgang, der gik til eksamen i sommer, var den første årgang siden 2019, der har været til en fuld afgangsprøve.

– Jeg er ikke overrasket. Vi har helt klart givet de børn, der gik ud i sommer nogle vanskelige år. De er i den grad en corona-årgang. Det ville være et mirakel, hvis de kunne levere bedre end årene før dem, mener han.

Ny tankegang oppefra

På Kongeskærskolen dumpede 18,2 procent af sidste års elever deres afgangseksamen i dansk eller matematik, og de har generelt oplevet en lille tilbagegang efter en stigning.

– Jeg håber bare ikke, at det betyder, at man ikke investerer i folkeskolen, for når man investerer i folkeskolen, er der større chancer for, at vi leverer gode resultater.

– I 2019 investerede politikerne en masse og satte tolærerordningen ind på forskellige klassetrin, og det tænker vi helt klart har haft en effekt. Vi har stadig tolærerordning, så længe vi har råd, siger Kasper Johansen.

Også Andreas Grosbøll fra Åvangsskolen frygter, at besparelserne i det nye budgetforslag kan forværre problematikken. Det betyder, at skolerne skal prioritere endnu hårdere i budgetterne, og det giver færre voksne per elev.

På Paradisbakkeskolen ser Pia Tofte ikke umiddelbart nogen sammenhæng mellem besparelser i kommunens budget og de dårlige resultater, der nu viser sig.

– Jeg tror ikke, det nytter noget, at gøre mere af det, vi allerede gør. Der skal komme en ny tankegang oppefra, og vi skal kigge på, hvordan vi finder en måde at køre skole på, der rent faktisk virker, forklarer hun.

Hun er meget bekymret over, at så mange børn afslutter deres skolegang med en dumpekarakter, og hun mener, at det må give anledning til forandring.

– Vi bliver nødt til at se på den måde, vi driver skole - ikke kun hos os, men generelt. Jeg tror også, at prøveformen skal ændres i forhold til, hvad man vil - og så skal vi prioritere praktisk faglighed og ikke kun boglig, mener hun.

– Der er noget galt, og det kan vi ikke løfte her. Vi kan ikke gøre noget, før vi får en prøveform, der fungerer, eller finder ud af, hvordan vi kan vende noget på hovedet.

Hun understreger dog, at hun kan komme med gæt, for efter hendes mening er det ministeriet, der skal gå ind og analysere på situationen og finde ud af, hvad årsagen er til de bekymrende resultater, som findes på landsplan såvel som på Bornholm.

FAKTA
Så mange dumpede deres 9. klasses afgangseksamen i dansk og matematik på de bornholmske skoler.

Privat- og friskoler
Rønne Privatskole 0 %
Friskolen Østerlars 0 %
Svaneke Friskole 5,6 %
Bornholms Frie Idrætsskole 12,5 %
Davidskolen 15,4 %
Peterskolen, Rønne Kristne Friskole 8,3 %
Sydbornholms Privatskole 16,7 %

Folkeskoler
Hans Rømer Skolen 24,3 %
Kongeskærskolen 18,2 %
Paradisbakkeskolen 10,2 %
Svartingedal Skole 21,7 %
Søndermarkskolen 30,3 %
Åvangsskolen 20 %



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT