På Åvangsskolen i Rønne flugter det nedslående kommunegennemsnit imidlertid ganske fint med virkeligheden.
Her ligger antallet af elever, der dumpede deres afgangseksamen i dansk eller matematik på 20 procent i det seneste skoleår. Skoleleder Andreas Grosbøll har ikke en endegyldig forklaring på, hvorfor flere elever fra de bornholmske folkeskoler dumper de to fag til eksamen end landsgennemsnittet. Han mener dog, at både corona og de bornholmske skolers elevgrundlag spiller ind.
– De vilkår eleverne blev budt under nedlukningerne spiller ind. Det gælder selvfølgelig for hele landet, men man ved også, at de elever, der i forvejen havde det svært blev hårdere ramt af corona og havde sværere ved at navigere i det, forklarer han.
Skolelederen mener desuden, at det faktum, at der er hele syv privat- og friskoler på øen har en betydning for skolernes elevgrundlag. Han mener, at man fra forskning ved, at det som regel er ressourcestærke familier, der sender børn på privat- og friskoler.
– Det vil sige, at en større procentdel af eleverne, vi har i folkeskolen på Bornholm, har sværere vilkår fra start, og vi ved, at sværere vilkår fører til, at de bliver mere påvirket af kriser og omvæltninger.