Den nye billetafgift vil alt andet lige føre til markant højere flybilletpriser, da afgiften vil få færre til at flyve og dermed have færre om bord på hver flyafgang. Luftfartsselskabet hæver så prisen på de tilbageværende passagerer. Højere priser fører til færre afgange, der igen besværliggør erhvervslivets vækst og udfordrer Bornholms udvikling. De tilbageværende flypassagerers CO2-regnskab bliver tilmed forværret af, at der er færre passagerer i flyveren.
Peter og Lea må have snorksovet, da deres flertalsregering besluttede at fremlægge de nye planer.
Vores eneste flyvende håb er nu, at et luftfartsselskab – formentlig DAT – vil byde ind på at gøre flyruten fra Bornholm til København til den grønne indenrigsluftfartsrute, som de nye afgifter vil belønne med cirka 160 millioner kroner i støtte om året. Ender de støttekroner i Bornholms Lufthavn, så kan de sorte udsigter for øen igen blive grønne, og vi kan forhåbentlig få klimavenlig og hurtig persontrafik fra og til Bornholm.
Så længe det er mere grønt at flyve end at sejle med statsstøttet hurtigfærge og køre alene i bil, så giver det ikke mening at chikanere for private luftfart.
Vi må forsøge at stoppe Christiansborgs sorte planer for vores grønne ø.