Gravgaard: Flyafgift helt sort for en grøn ø

Gravgaard: Flyafgift helt sort for en grøn ø
LEDER | 10. NOV 2023 • 05:30
LEDER
10. NOV 2023 • 05:30

Det giver ikke mening i et bornholmsk perspektiv at skubbe bornholmere ud i øget CO2-udslip, når de skal rejse.

Regeringen fortalte torsdag, at den vil indføre en ny brugerbetaling på flybilletter for at sikre den grønne udvikling. Afgiften skal gå til at gøre luftfarten mere grøn, men en betydelig del af indtægterne går i stedet til at finansiere en større ældrecheck.

DAT-direktør Jesper Rungholm siger præcist her i Tidende, at en grøn flybillet-afgift til større ældrechecks er greenwashing. Det er et fuptiltag under dække af en grøn omstilling, der i stor grad er støtte til de ældre medborgere. Men ser vi bort fra den vilde detalje, er tiltaget rigtig godt for klimaet. Luftfarten er en kæmpe klimasynder, og vi skal have omlagt vores vaner for at passe på vores planet. Intet kan få os til at ændre vaner som højere priser – så i det lys er aftalen storartet. Bare ikke for Bornholm og vores klimapåvirkning.

Ifølge trafikministeriets egen bornholmeranalyse koster en tur til København med bil og hurtigfærge fire gange så meget CO2-udledning som en tur med flyveren.

Husker man, at flyruten ’kun’ støttes med en underskudsdækning på 24,9 mio. om året for driften af lufthavnen mod færgebetjeningens 440 millioner kroner dyre støtte, bliver de grønne afgifter først helt sorte på Bornholm.

Den nye billetafgift vil alt andet lige føre til markant højere flybilletpriser, da afgiften vil få færre til at flyve og dermed have færre om bord på hver flyafgang. Luftfartsselskabet hæver så prisen på de tilbageværende passagerer. Højere priser fører til færre afgange, der igen besværliggør erhvervslivets vækst og udfordrer Bornholms udvikling. De tilbageværende flypassagerers CO2-regnskab bliver tilmed forværret af, at der er færre passagerer i flyveren.

Peter og Lea må have snorksovet, da deres flertalsregering besluttede at fremlægge de nye planer.

Vores eneste flyvende håb er nu, at et luftfartsselskab – formentlig DAT – vil byde ind på at gøre flyruten fra Bornholm til København til den grønne indenrigsluftfartsrute, som de nye afgifter vil belønne med cirka 160 millioner kroner i støtte om året. Ender de støttekroner i Bornholms Lufthavn, så kan de sorte udsigter for øen igen blive grønne, og vi kan forhåbentlig få klimavenlig og hurtig persontrafik fra og til Bornholm.

Så længe det er mere grønt at flyve end at sejle med statsstøttet hurtigfærge og køre alene i bil, så giver det ikke mening at chikanere for private luftfart.

Vi må forsøge at stoppe Christiansborgs sorte planer for vores grønne ø.