Hvad skal gruppen lave?
– Jeg tænker, vi skal mødes og have nogle gode snakke i trygge rammer om de problemer, man kan have ved at være OCD-ramt, både i privatlivet og på arbejdsmarkedet. Jeg håber, vi kan komme ind på emner, såsom hvad der fungerer, hvad der ikke fungerer, og hvad man har fået af behandling. Jeg kunne godt tænke mig at have nogle pårørendeaftener, for det påvirker også pårørende og familie. Jeg ved, at Mads Millner Nielsen fra OCD-foreningen gerne vil komme og holde foredrag om sin OCD på et tidspunkt.
Hvordan oplever du at leve med OCD?
– Jeg oplever sygdommen hæmmende, fordi jeg skal tjekke, at alle elektriske ting er slukket derhjemme, såsom komfuret. Er en knap på komfuret bare lidt skæv, retter jeg den, så den er lige. Jeg tjekker elkedlen, og om vandhanerne løber. Der må ikke engang sidde en dråbe. Er døren låst, er vinduerne lukket? Jeg trækker alle ledninger ud af stikkontakterne. Det handler meget om, at jeg er bange for, at der skal ske noget, mens jeg er væk, og at der skal ske, dem jeg holder af, noget slemt. Jeg lider også af dødsangst.
– Under et ophold på Stolpegård i Gentofte lærte jeg mig selv at tage billeder af de ting, som jeg er bange for, er tændte eller åbne. Jeg kan nemlig gå ind på telefonen og se billederne og være helt rolig bagefter. Det giver mig en sikkerhed, at jeg kan se billederne, for ellers ville jeg med stor sandsynlighed køre hjem og tjekke eller få en til at gå hjem og tjekke det. Jeg kan godt få folk til at tjekke de ting for mig, når jeg har besøg, og vi skal ud ad døren, for så slipper jeg selv for at gå det hele igennem. Men jeg kan også stadig være usikker på, om det nu er helt slukket, og blive ved med at spørge dem. Ja, de bliver nok lidt trætte af mig. Nogle dage kan jeg godt finde på at skrive hjem og spørge kæresten, om dit eller dat er slukket, selvom jeg har tjekket det, inden jeg cykler på job. Min arbejdsplads, min leder og kolleger er heldigvis forstående overfor det. De kender mig efterhånden, og det at komme på job giver mig faktisk et frirum, en pause fra myldrende tanker og OCD'en. De er gode til at lige give mig lidt rum, hvis det har været en dum start hjemmefra.