Bornholm står overfor en betydelig udfordring med håndteringen af asbestholdige tagplader. Det er ikke kun et spørgsmål om individuelle husejere, der har brug for at bortskaffe farligt affald, men en samfundsmæssig opgave, som vi alle har en interesse i at løse på en forsvarlig måde. De nuværende regler og gebyrer gør det desværre svært og dyrt for almindelige borgere at komme af med asbestpladerne, hvilket kan føre til uansvarlige og potentielt skadelige alternativer
Dansk Folkepartis René Danielsson har rettet opmærksomheden mod denne problematik efter at have været bisidder ved et møde mellem en lodsejer, Bofa og regionskommunens miljøafdeling. Et ganske vist ekstremt tilfælde, hvor bortskaffelse af asbestholdige plader kan koste en privatperson over 200.000 kroner i ren afgift. Det er for dyrt og besværligt, og frygten er, at nogle borgere vil vælge alternative, uansvarlige løsninger i stedet ved for eksempel at grave dem ned privat. Omvendt skal vi alle betale Bofas ekstra udgifter, hvis de bare hæver servicen og tager imod al asbest.
Vi skal lære af fortidens miljøkatastrofer og lossepladsforgiftninger, som har vist os, hvor galt det kan gå, når farligt affald ikke håndteres korrekt. Vi må undgå at gentage disse fejl ved at sikre, at asbest bortskaffes forsvarligt.
Andre kommuner i Danmark har fundet bedre måder for husejerne at hjælpe dem med at bortskaffe asbest på en mere overkommelig måde. For eksempel tillader Samsø, Lolland og Langeland, at man kan aflevere flere plader per dag end de nuværende to-tre plader på Bornholm. Når man tilmed ved, at asbest først og fremmest er farligt, når man piller ved det, syntes det tragikomisk, at ordningen er bygget op, så man er nød til at pille ved asbest hver eneste dag for at komme af med sit tag hos Bofa. Der er en tydelig lektie her: Vi kan og bør gøre det lettere for bornholmerne at håndtere deres asbestaffald.