Økonomijob gav inspiration til roman: – Men jeg har ikke taget af kassen

Økonomijob gav inspiration til roman: – Men jeg har ikke taget af kassen
– Jeg er interesseret i blomster og planter og alt, hvad der gror. Jeg kan godt lide musik, er meget kreativ og laver smykker, blomsterdekorationer og meget andet, fortæller Anne-Lise Lind. Foto: Holger Larsen
DAGENS NAVN | Mandag 4. november 2024 • 05:30
Holger Larsen
Journalist
DAGENS NAVN | Mandag 4. november 2024 • 05:30

Anne-Lise Lind fra Østerlars udsender i næste uge sin debutroman "Ida – stuer i pastel".

Hvordan er interessen for at skrive opstået?

– Jeg har nok altid haft den, og jeg ville egentlig gerne have været journalist. Helt fra jeg var teenager, har jeg skrevet festsange, taler og små historier. På et tidspunkt fandt jeg på at sende en af de små noveller ind til ugebladet Hendes Verden for at høre, om de var interesserede. Det var de, og så jeg skrev jeg nogle flere noveller, som de også sagde ja til.

– Så tænkte jeg, at det kunne være sjovt at skrive en bog. Det er et stort arbejde, men nu, hvor jeg ikke længere har hjemmeboende børn, har jeg mere tid til det.

Hvordan opstod ideen til "Ida - stuer i pastel"?

– Der har været sager med økonomisk kriminalitet i det offentlige, og jeg har selv været ansat i økonomisk afdeling i kommunen i mange år. Så jeg syntes, at det var et spændende emne.

– Bogen er skrevet med et glimt i øjet, og den er en blanding af drama og humor, krydret med et drys romantik. Den handler om Ida, hendes forhold naboen, den pensionerede politimand Gert, og om økonomisk kriminalitet i det offentlige.

– Ida er en farverig selvstændig singlekvinde midt i livet. Hun lever i nuet, og planlægning er ikke hendes stærkeste side. Ida har en veludviklet lugtesans, en skæv skilning mellem fletningerne, og hun er rummelig og sjov.

Du har arbejdet med økonomi i kommunen, og romanen handler om økonomisk kriminalitet i det offentlige... – er der en sammenhæng?

– Det er der ingen, der ved... Nej, jeg har ikke stjålet af kassen.

Men du er blevet inspireret?

– Ja, det er jeg. Også af Britta-sagen.

Hvad håber du på, at bogen kan bidrage med i læsernes liv?

– Jeg håber, at de bliver godt underholdt, når de læser den. Der er det romantiske touch i bogen med Idas forhold til den meget ældre nabo, hvor man gerne må tænke over, at det kan være i orden at gøre noget, som er lidt "anderledes".

– Jeg håber mest, at folk bare bliver glade, og at de synes, at det er spændende at finde ud af, hvad den ender med.

Du skriver på bogens bagside, at nogen måske kan genkende lidt af sig selv. Hvordan arbejder du med karakteropbygning? Skriver du noter om folk?

– Ja, det gør jeg faktisk. Når jeg møder nogen, der måske skiller sig lidt ud, har jeg noteret mig de personers træk. De træk har jeg puttet ind i de forskellige karakterer. Der er ikke nogen, som er 1:1. Det er fiktive personer, men jeg tror, at nogen vil tænke: Hov, er det mig?

Er der bidder af dig selv i bogen?

– Det kunne der være. Man kan jo ikke vide, hvem Ida er...

– En af karaktererne i bogen sejler. Det gør jeg også selv. Min mand og jeg har en sejlbåd, og vi tager op i den svenske skærgård om sommeren. Vi tager til Christiansø, og der er i bogen et kapitel om Christiansø, som er inspireret af de oplevelser, jeg har haft derovre.

– Jeg tænker meget i vers, der rimer, og det kommer til udtryk i bogen gennem Gert.

Bortset fra det ene kapitel, som foregår på Christiansø, nævnes det ikke, hvor handlingen foregår, men forestiller du dig, at det er på Bornholm?

– Nej. Jeg forestiller mig, at det er i en mindre provinsby i Danmark. Det kunne være hvor som helst.

Hvad betyder det for dig at have udgivet din debutroman?

– Jeg er selvfølgelig spændt på, hvordan den bliver modtaget. Det er jo et hjertebarn for mig. Jeg har arbejdet rigtig meget med bogen, især i den seneste tid, og det betyder meget for mig, at jeg har gennemført processen. At jeg faktisk får udgivet en bog.

Hvad så nu – kommer der en toer eller noget helt andet?

– Nu skal jeg lige se, hvordan bogen bliver modtaget. Jeg kunne godt tænke mig at fortsætte med min hovedperson på en eller anden måde, og det kunne være sjovt at skrive en toer. Jeg har allerede tænkt lidt over, hvor den skulle foregå henne. Bogen hedder jo "Ida – stuer i pastel" med den bagtanke, at en eventuel efterfølger kunne hedde "Ida" og så noget mere.

– Men jeg skal have en lille pause nu.

Hvad fylder du ellers dit liv med?

– Med min have, og jeg skriver festsange, digter og rimer og skriver noveller til ugebladene.

Anne-Lise Lind

56 år.
Kommer fra Allinge og har boet på Bornholm i hele sit liv.
Bor nu i Østerlars med en fantastisk udsigt over Østersøen til Christiansø.
Gift med Jesper. De har fire voksne børn tilsammen og fire børnebørn.
Diplomuddannelse i offentlig forvaltning og akademiuddannelse i kommunikation.
Hendes debutroman "Ida – stuer i pastel" udkommer 11. november på Forlaget Kahrius.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT