For mig handler det om fællesskab

For mig handler det om fællesskab
Sådan så Kasper Flygare ud sidst der var kommunalvalg i 2021. Foto: Berit Hvassum
KOMMENTAR | DEBAT | 26. MAR • 05:30
Af:
Kasper Flygare
KOMMENTAR | DEBAT | 26. MAR • 05:30

Vi skal handle sammen og i det nære.

Hvem er jeg?

Den 17. marts blev jeg begavet med en andenplads på Socialdemokratiet Bornholms liste til kommunalvalget - det er en kæmpe ære.

Jeg er 52 år og bor i Sandvig, hvor jeg driver Pension Lindesdal sammen med min kone, Stine, og vores to børn. Det er her, jeg hører til – i det nære, i det familiære og i det lokale.

Som ung var jeg dybt engageret i sport – særligt judo på landsholdsniveau – men det, der virkelig trak, var det fællesskab, som sporten gav - sammenholdet - de mennesker, man kunne regne med.

Den følelse har fulgt mig hele livet, og jeg har altid søgt steder, hvor fællesskabet bærer og løfter.

Jeg har en baggrund i økonomi og har arbejdet som chefkonsulent, hvor det for mig handlede mest om relationer – at forstå mennesker, opbygge samarbejder og skabe noget, der varer ved.

Det er også derfor, at jeg er gået ind i politik. Fordi jeg holder af vores samfund. Fordi jeg tror på, at det, vi har, er værd at værne om. Og fordi jeg bliver bekymret, når jeg mærker, at deltagelsen daler, og fællesskabet bliver skubbet i baggrunden.

Samarbejde som grundsten

På Bornholm har vi haft en lang tradition for samarbejde mellem politikere og frivillige organisationer.

Dette samarbejde er essentielt for at løse de udfordringer, som øen står over for, og for at udvikle nye initiativer, der kan styrke samfundet. Jeg vil arbejde for at styrke dette samarbejde yderligere, og skabe samt benytte de netværk der eksisterer. Jeg vil arbejde på, at erhvervslivet indgår i dette samarbejde, så vi hjælper hinanden med engagement og fremtiden.

Jeg vil lytter til de lokale foreninger, så de høres og vi samarbejder, og at deres ideer integreres i vores politik. BRK skal være en stærk medspiller, og vi skal sikre foreninger og frivilliges ressourcer ikke bruges på bureaukrati.

Det skal være nemmere at drive foreninger, så det bliver lettere at være frivillig. Jeg vil arbejde for at øge den økonomiske støtte til frivillige organisationer, så de kan fortsætte med at udvikle Bornholm med nye projekter og aktiviteter.

Frivillighed som superkraft

Frivillighed er en hjørnesten i det bornholmske samfund. Med over 200 folkeoplysende foreninger og mere end 1000 sociale foreninger er der en enorm kraft i frivilligheden på øen.

Jeg oplever selv gennem de foreninger, som jeg er engageret i, at der er en vilje og kultur til at tage fat, men der kommer ikke nok nye ind, så det er ofte de samme ildsjæle, der må knokle mere.

Jeg vil derfor arbejde for at støtte denne kraft ved at sikre uddannelsestilbud til ledere og instruktører i foreningerne, så de kan udvikle deres unges kompetencer med brugbare uddannelser, der kan gavne de unge og foreningerne.

- Opbygge netværk mellem foreninger, så de kan dele erfaringer og ressourcer.

- Gøre en indsats for at fremme frivillighed på Bornholm, så flere mennesker bliver opmærksomme på mulighederne for at engagere sig.

Praktiske løsninger på lokale udfordringer

På Bornholm står vi overfor udfordringer økonomisk, udvikling af boliger, energi, færge og fly, erhvervsvenlighed samt bevarelse af øens unikke natur og kultur.

Jeg vil arbejde for at finde pragmatiske løsninger på disse udfordringer gennem et tæt samarbejde med bornholmerne.

Det er forbundne problemstillinger, som vi for eksempel ser med arbejdskraft, der skal komme ude fra øen. Hvis vi sikre flere lejeboliger, skabe flere gode tilbud til børnefamilier som fritidsklubber, samt lykkedes med at sikre økonomi til gode kollektive transportløsninger, hjælper det med at skaffe nye bornholmere, men de enkelte løsninger gavner alle bornholmere.

Lykkedes det os at tiltrække nye bornholmere, skal vi sikre inklusion ved at involvere nye borgere på øen i vores foreningsliv og sikre, at de føler sig hjemme.

Fornyelse og inklusion

For at sikre, at vores politik er relevant for alle på Bornholm, så vil jeg arbejde for at inkludere unge stemmer og nye perspektiver i vores beslutningsprocesser.

Vi skal have flere unge engageret ved at give dem plads i politiske diskussioner og udvikling af politik, der taler til deres behov. Jeg vil gerne sikre dem indflydelse i vores kommunalbestyrelse, så et stærkt DSU står højt på min ønskeliste

Min vision for politikken på Bornholm handler om samarbejde, pragmatisme og en stærk tro på fællesskabets kraft. Gennem tæt samarbejde med mine politiske kolleger og lokale aktører er jeg overbevist om, at vi kan skabe et stærkere, mere retfærdigt og bæredygtigt Bornholm for alle.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT