Samtidig skal Hasle Havn gøres til frihavn for træskibe. I dag betaler Martin Deckert 26.000 kroner om året for få lov at pryde Hasle med sin turistattraktion. Skibe med så stor maritim værdi skal ligge gratis, ligesom de mange sejlende træskibe vil lægge ruten forbi, når der er gode kajer og gratis havnelogi. Det giver liv i havnen og endnu mere at nyde i Hasle.
Næste skridt er at udvikle området, så det bliver muligt for flere små beværtninger at tilbyde gæster mulighed for at slukke tørsten, nyde havet og måske også stille sulten. Den triste og nedrivningsklare silo og den gamle bodegagrund er ikke Hasle Havn værdig som de ser ud i dag. Samtidig med nye muligheder for barlivet i Hasle bør man hjælpe de historiske skibe med mulighed for at etablere værksteder tæt på skibene. Værkstederne emmer af liv og forstærker det charmerende miljø.
Handler man hurtigt, vil det også være muligt at få Bornholms Museum engageret i projektet, inden de flytter deres træbådesamling til Nexø eller andre steder, når træbådelauget sendes ud af Sydhavnen.
Walter og Martins Nyhavn kan blive Bornholms nye turistattraktion og øens hyldest til sin maritime fortid. Lad os stå sammen om Bornholms Nyhavn.