Endnu en tur med Express 1

Endnu en tur med Express 1
LEDER | 1. FEB 2023 • 05:30
Tommy Kaas
Digital chef
LEDER
1. FEB 2023 • 05:30

Det er sagt og skrevet rigtig mange gange, men balladen om Bornholmslinjens færgeture siden i fredags, hvor Express 1 gik i stykker, og Express 2 måtte hastes til Østersøen for så at måtte blive i havn på grund af lidt blæsevejr, slår det endnu en gang fast: Vi har brug for en ordentlig sekundær færge.


De seneste dages færgehistorier tydeliggør endnu en gang dét, vi alle sammen godt vidste i forvejen: Når den nye hurtigfærge Express 5 ankommer til Bornholm, skal vi sikres bedst muligt med vores sekundære færge. Det er ikke godt nok med den lille Max, som ikke kan sejle, når det blæser, så vi er nødt til at beholde Express 1 som supplement til den nye 5'er – også selv om det jo faktisk var Express 1, der i denne omgang af færgeaflysninger med sin koblingsskade i fredags var med til at kickstarte balladen.

I skrivende stund burde Express 2 være på havet, men det er den ikke. DMI har hele tirsdagen meldt om bølgehøjder under 2,5 meter, men Express 2 har været aflyst alligevel, også selv om vi ikke har været oppe på det "ekstreme" vejrlig, som ifølge kontrakten mellem rederiet og Transportministeriet retfærdiggør aflysninger.

Frygten er jo, at vi i kommende vintre kommer til at slås med noget lignende, for Express 5 skal ligesom sine forgængere på værft en gang imellem, og så er det altså planen, at Max skal klare sejladsen. Om vinteren! Der er vist ikke mange, der har lyst til en sejltur med Max en dag, hvor det blæser meget mere end 10 meter per sekund, så at tro, at man kan spise Bornholm af med denne lille skude, det er på det nærmeste en hån.

Det er først og fremmest politisk makværk. Man kan jo ikke bebrejde folkene fra Molslinjen, at de kigger på økonomien og siger "hvis Bornholm skal beholde Express 1, så skal staten til lommerne", for der står ikke noget sted, at den sekundære færge ikke må være så inkompetent, som det er tilfældet med Express 2 og Max.

Politikerne må løse problemet og sende endnu flere penge til Aarhus, så det kapitalfondsejede selskab i det jyske kan undvære Express 1 i Kattegat, når der er brug for den i Østersøen. Bornholmslinjen ordner det helt sikkert ikke af sig selv.