De seneste dages færgehistorier tydeliggør endnu en gang dét, vi alle sammen godt vidste i forvejen: Når den nye hurtigfærge Express 5 ankommer til Bornholm, skal vi sikres bedst muligt med vores sekundære færge. Det er ikke godt nok med den lille Max, som ikke kan sejle, når det blæser, så vi er nødt til at beholde Express 1 som supplement til den nye 5'er – også selv om det jo faktisk var Express 1, der i denne omgang af færgeaflysninger med sin koblingsskade i fredags var med til at kickstarte balladen.
I skrivende stund burde Express 2 være på havet, men det er den ikke. DMI har hele tirsdagen meldt om bølgehøjder under 2,5 meter, men Express 2 har været aflyst alligevel, også selv om vi ikke har været oppe på det "ekstreme" vejrlig, som ifølge kontrakten mellem rederiet og Transportministeriet retfærdiggør aflysninger.
Frygten er jo, at vi i kommende vintre kommer til at slås med noget lignende, for Express 5 skal ligesom sine forgængere på værft en gang imellem, og så er det altså planen, at Max skal klare sejladsen. Om vinteren! Der er vist ikke mange, der har lyst til en sejltur med Max en dag, hvor det blæser meget mere end 10 meter per sekund, så at tro, at man kan spise Bornholm af med denne lille skude, det er på det nærmeste en hån.