En tavs historie

SYNSPUNKT | ABONNENT | 13. MAR 2023 • 19:00
Af:
Birgitte Borgen Müller Marcussen
Kongens Lyngby
SYNSPUNKT | ABONNENT
13. MAR 2023 • 19:00

Vi ved ikke meget om en tvungen konvoj, der sejlede fra Rønne til Kolberg, skriver Birgitte Borgen Müller Marcussen.

Sammenhold, kalder den nye redaktør den fremherskende stemning på Bornholm. Jeg vil nu kalde det konstruktiv fællesskabsfølelse, men uanset ordvalget dækker ordene over et faktum, hvor man hjælper hinanden.

Jeg holdt foredrag i Herlufmaglehallen på Sydsjælland i Bornholms Hjemstavnsforening den 26. februar. Vi var 42 mennesker, der ville være sammen om fortællinger om Bornholms historie i russertiden. Jeg fortalte om de bornholmske fiskeres tvungne sejlads til Kolberg, således som den er beskrevet både i Jul på Bornholm 2022 og i Bornholms Tidende den 28. december 2022.

Jeg spurgte, hvem der i forvejen kendte til det historiske faktum. Siger og skriver een meldte sig. Det bekræftede mig i, at vi har en tavs historie. Men den, der kendte til fortællingen om Kolberg, var en Dorrit Jensen, der er fiskerdatter fra Aarsdale.

Netop fordi vi i fællesskab forsøger at få fyldt viden ind i vores fælles historie, tog Dorrit kontakt til mig, da hun lå inde med sin fars håndskrevne erindringer.

Faderen var Jens Johannes Espersen (1909-2000), gift med Ester Nørregaard Espersen, født Pedersen (1916-1990). Han ejede sammen med Louis Beyer Pedersen (1908-1977), gift med Karen Dorthes Pedersen (1909-2004), en båd, som de købte i 1931. Den fik navnet Tuxham, SE 26.

I sine erindringer skriver han:

”Vi var med til at sejle tyskerne hjem efter krigen, 90 både fra hele Bornholm i en konvoj fra Rønne til Kolberg.”

Datteren Dorrit Jensen kan huske, at faderen har fortalt, at soldaterne lå i lasten på halmballer, hvor de tilmed røg cigaretter.

Den korte oplysning om, hvad der skete på Østersøen, er som en nyfunden runeskrift. Hermed har vi i fællesskab ristet en rune over de bornholmske fiskere Jens Johannes Espersen og Louis Beyer Pedersen.

Gad vide, hvad der ligger af oplysninger i private skuffer og gemmer?