Direkte tog Ystad-KBH kræver ikke to spor
Bornholmeranalysen, som er Transportministeriets rapport vedrørende trafikbetjeningen af Bornholm, benytter falske argumenter mod genetablering af Intercity Bornholm, det direkte tog mellem Ystad og København, som blev nedlagt i december 2017.
Det påstås, at den enkeltsporede strækning mellem Malmö og Ystad siden 2017 bliver brugt af flere tog. Men i den tid, der har kørt Intercity Bornholm, har der været halvtimesdrift på Skånetrafikens tog mellem Malmö og Ystad. Der blev oprettet to vigespor mere i 2017, således at der for hver cirka fire minutters kørsel er et vigespor. Der er derfor fuld kapacitet på sporet til Intercity Bornholm, præcis som da Intercity Bornholm kørte.
Så når man skriver: "Såfremt der skal genetableres en direkte togforbindelse mellem København og Ystad, bør det først ske, når Ystadbanen er udbygget til dobbeltspor", er det altså på falske præmisser.
Så mange amerikanere er på vej

NYT JOB
MEST LÆSTE
Flaskepost til Bornholm 2025
Godt nyt til tre foreninger
SPONSOREREDE MEDDELELSER


Ejn sokkabajnt
Kan siges til en dreng, der render rundt på strømpefødder. På tilsvarende vis kan en pige kaldes for ‘en sokkabajnta’.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration