Debat: Pas på overturisme

Debat: Pas på overturisme
Venstre foreslår, at oplevelsescentret Natur Bornholm næsten skal pakkes ind i et vandland. Det er vist ikke den slags oplevelser, Natur Bornholm ønsker at være kendt for, mener læserbrevsskribenten. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 13. NOV 2021 • 05:30
Af:
Thorkil Thorsen
Vestergade
Svaneke
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
13. NOV 2021 • 05:30

Bornholms særkender og det autentiske Bornholm, som vi sætter pris på, er i fare for at forsvinde.

Folk på Fanø har fået nok. DR bragte for nylig historien om, at de ikke vil have flere turister til øen. Grænsen er nået. Nogle indbyggere i Gudhjem flytter fra byen i sommermånederne, fordi grænsen også for dem er nået. De kan ikke holde ud, at byen belemres med flere og flere turist-”attraktioner”, herunder gøgl og gejl i nattetimerne. Stadigt flere kvadratmeter i vores natur inddrages til parkeringspladser og anlæg, som skal tjene turisterne. Snart kan vi ikke se skønhederne for parkerede biler, skilte og shelters.

Det er fuldt forståeligt, at mennesker og erhverv, der lever af turismen, ønsker flere gæster på vores ø. Det giver en større indtjening. Det er også forståeligt, at et færgerederi gerne udvider kapaciteten, så de får flere passagerer og dermed større fortjeneste. Det er mindre forståeligt, at bornholmske politikere ukritisk rider med på forestillingen om, at jo flere turister, des bedre. Fornylig har for eksempel de bornholmske Venstre-folk i deres valgprogram fremsat tanker om et street food-marked ved Dueodde Strand. Og selv om Søren Schow tilføjer, at noget sådant selvfølgelig skal ske med den største respekt for vores særegne natur, så skurrer det alligevel grelt i ørene – et street food-marked på Dueodde?! Det hele med det formål at gøre Bornholm ”lækker” og få trukket flere turister hertil. Nå ja, og dertil foreslår Venstre, at oplevelsescentret Natur Bornholm næsten skal pakkes ind i et vandland. Det er vist ikke den slags oplevelser, Natur Bornholm ønsker at være kendt for.

Den type foreslåede turistattraktioner kan man finde nærmest overalt i verden. De er ikke typiske for Bornholm, og jo mere der kommer af den slags her, des mere mister Bornholm sit særpræg, som ellers er det, vi sælger os på.

Det er på tide at advare mod overturisme. Man taler om overturisme, når turismen overtager og forandrer et sted, herunder befolkningens hverdagsliv og oplevelse af lokal identitet, og når den ændrer den lokale kultur og det fysiske miljø.

Bornholms særkender og det autentiske Bornholm, som vi sætter pris på, er i fare for at forsvinde. Lokalbefolkningen er ikke alene om at betale prisen ved overturisme. På længere sigt går det også ud over turisterne, som får en dårligere oplevelse. Ubehageligt mange mennesker trænges i gaderne; køerne ved kiosker, forretninger og seværdigheder er irriterende lange. Øens stærkeste kort – naturen – skamferes gennem tilpasning til turisterne, nye anlæg og flere sommerhuse langs kysterne. Øen kommer mere og mere til at ligne andre turistmål, og det bliver simpelthen mindre attraktivt at komme her. Bornholm får et dårligt ry, og dét kommer til at gå ud over øens fremtidige turisme – og turisterhvervets indtjening.

Er det mon ikke på tide at tænke alvorligt over, hvor mange turister Bornholm kan rumme i højsæsonen uden at miste sin charme og sine herlighedsværdier? Der er erfaringer og skræmmebilleder nok fra andre destinationer i verden til at mane til omtanke og forsigtighed. For eksempel er Venedig, Barcelona og Amsterdam ved at kvæles i overturisme. Så skulle vi ikke træde på bremsen, i stedet for at man pr. automatpilot accelererer investeringerne i flere sommerhuse, street food markeder, natbevillinger, badelande, færgekapacitet mv.