Debat: Manglende nabohensyn ved etablering af MTB-spor i Almindingen

Debat: Manglende nabohensyn ved etablering af MTB-spor i Almindingen
"Jeg har ikke noget imod denne aktivitet, som tiltrækker en ny type brugere af skoven, hvis der tages hensyn til naturen. Jeg finder det dog helt ubegribeligt, at man i Danmarks 5. største skov, med 6.000 hektar – uden varsel eller høring – fører et MTB-spor direkte op ad min fredeligt beliggende ejendom. Det er helt unødvendigt, og et udtryk for dårligt naboskab fra statsskovens side", skriver Mo
SYNSPUNKT | ALMINDINGEN | ABONNENT | 21. JUL 2021 • 17:45
Af:
Mogens Sonne
Gulbakkevejen 9
Vestermarie
SYNSPUNKT | ALMINDINGEN | ABONNENT
21. JUL 2021 • 17:45

Kære miljøminister Lea Wermelin (S). Jeg henvender mig til dig, som nabo til statsskoven Almindingen på Bornholm. Jeg er født på ejendommen Gulbakkevejen 9, Åkirkeby, for 76 år siden og har aldrig tidligere overvejet at forlade denne vidunderlige plet, hvor jeg – indtil for nyligt – har fundet fred og ro i skønne omgivelser og dejlig natur.

Gennem årene har skoven og brugen heraf undergået en naturlig forandring. Senest er der etableret MTB-spor, som alle kan bruge. Jeg har ikke noget imod denne aktivitet, som tiltrækker en ny type brugere af skoven, hvis der tages hensyn til naturen. Jeg finder det dog helt ubegribeligt, at man i Danmarks femte største skov, med 6.000 hektar – uden varsel eller høring – fører et MTB-spor direkte op ad min fredeligt beliggende ejendom. Det er helt unødvendigt, og et udtryk for dårligt naboskab fra statsskovens side.

Som det fremgår af Retningslinjer for Naturstyrelsens mountainbiketilbud, J.nr. NST-829-00135, er det ”en overordnet ambition, at udvikling af alle aktiviteter på Naturstyrelsens arealer sker i gensidig respekt mellem de forskellige brugergrupper, bygger på hensyn og forståelse over andre interesser samt hensyn til naturgrundlaget.”

I forbindelse med at lokale har været i gang med at anlægge spor i skoven, er de af uvisse årsager stoppet i henhold til oprindelig plan og har i stedet anlagt nyt nedadgående spor. Denne nye rute fører direkte ud til Gulbakkevejen ved min ejendom.

Dette spor er straks taget i brug af MTB-ungdomsgrupper og andre MTB-flok-kørere, som flere gange i løbet af ugen, siksakker ned ad bakken, højlydt råber til hinanden, blandt andet advarselsråb, da sporet fører direkte ud til offentlig sti/vej ved min ejendom (som flittigt benyttes af andre af skovens brugere; gående, motionsløbere, ryttere eller fritidscyklister). MTB-bikerne har i øvrigt ingen mulighed for at orientere sig, da der ikke er frit udsyn fra spor til sti/vej. Nedkørslen sker maks. 10 meter fra min ejendom (i et sving rundt om træ) og med indkig til husets vinduer. Jeg er i høj grad generet af støj og begrænsning i fri bevægelighed. Hvordan kan det tillades i en 6.000 hektar stor skov, hvor der burde være plads til alle?

Jeg er som nabo ikke blevet spurgt, hørt eller informeret, hvilket især kan undre, når sporføring ændres i henhold til oprindelige planer, lige op ad min grund, og til stor gene og fare for mig personligt og andre brugere. Var den påbegyndte sporføring fortsat, ville afstanden til nød være acceptabel, men jeg ser mange andre muligheder for at anlægge spor i området, der ikke generer mig som nabo eller andre brugere af området. Der er plads nok til at undgå at komme tæt på de meget få naboer i området.

Jeg vil meget gerne vise området frem til rette vedkommende, så en ny god løsning for alle parter kan findes, ikke kun for MTB, som lige nu. Jeg henholder mig også her til Retningslinjer for Naturstyrelsens mountainbiketilbud, J.nr. NST-829-00135, hvor der står ”I særlige tilfælde kan der skrides til forbudsskiltning / fjernelse af anlæg og spor, når brugere ikke følger lovgivningen eller lokale anvisninger for kørsel på afmærkede spor eller udenfor disse”. Jeg har forsøgt at komme i dialog med Naturstyrelsen Bornholm herom, desværre uden reaktion. Det har heller ikke været muligt, at få kontakt til beslutningstagere/repræsentanter fra de lokale MTB-partnere.