Debat: Får vi ordenlige miljøvurderinger i år?

Debat: Får vi ordenlige miljøvurderinger i år?
Helle Munk Ravnborg fra Østerlars sender en appel om, at kommunen i år får lavet de miljøvurderinger, loven påkræver. Arktivfoto.
DEBAT | Lørdag 6. februar 2021 • 07:50
Af:
Helle Munk Ravnborg
Østerlars
DEBAT | Lørdag 6. februar 2021 • 07:50

SYNSPUNKT

Der er sikkert mange, der ligesom mig håber, at 2021 bliver bedre end 2020.

Her tænker jeg ikke bare på igen at kunne ses med venner og bekendte, møde mennesker med åbne arme i stedet for i store buer uden om hinanden, samles til arrangementer og færdes i det offentlige rum uden mundbind.

Jeg tænker også på, at 2021 kan blive året, hvor Bornholms Regionskommune får tilstrækkeligt med ressourcer til at kunne foretage de miljøvurderinger, som er foreskrevet i loven, når der planlægges nye tiltag.

For læser man den orientering, som kommunens nu tidligere koncerndirektør gav til Natur- og Miljøudvalget 5. januar 2021, så må man forstå, at det ikke har været tilfældet i perioden fra 2018 og frem til nu. I orienteringen konstateres det nemlig, ”….at der tidligere ikke er blevet udført miljøvurderinger i et omfang, der er i overensstemmelse med loven”. Derfor, begrundes det, bør miljøvurderingsarbejdet opnormeres, så der ikke kun afsættes 10 timer om ugen til det, men således at der er en fuldtidsansat på opgaven.

Med andre ord: fra 2018 og frem til i dag er der på planområdet givet tilladelser til udvidelser og nyetablering af alt fra landbrugsbedrifter, til hoteller, havne og produktionsvirksomheder uden, at der er blevet udført de miljøvurderinger, som loven foreskriver! Altså, man har miljøgodkendelser uden reelt at undersøge, om det ansøgte kunne have skadelige virkninger på folkesundheden, for vores vandkvalitet, for dyre- og planteliv. Det er jo en ren tilståelsessag, som burde få alarmklokkerne til at ringe mange steder, og få afgørelser om miljøgodkendelser, givet på et mangelfuldt grundlag, til at gå om. Om det kommer til at ske, får vi at se.

Personligt håber jeg i mellemtiden på, at 2020 var det år, der lærte os, at det kan blive dyrt, ja endog rigtig dyrt, både menneskeligt og økonomisk, at tage for let på hensynet til folkesundheden, til vores drikkevandskvalitet og til vores dyre- og planteliv. Og så glæder jeg mig over udsigten til, at 2021 kunne blive året, hvor kommunens miljøvurderinger får et omfang, der er i overensstemmelse med loven.

FÅ ABONNEMENT