Kød, lastbiler, diesel, Netflix og landbruget har det til fælles, at regeringen enten har indført eller planlægger at indføre en afgift. Det synes at være det foretrukne redskab, når SVM-koalitionen søger at diktere danskernes adfærd, og nu står også luftfarten for tur.
Endnu en gang vil regeringen således gøre det dyrere at være dansker, når den har planer om at pålægge flybranchen en gennemsnitlig afgift på 100 kroner pr. passager. Målet, som vi alle kan bakke op om, er at gøre luftfarten mere bæredygtig, men regeringens fremgangsmåde sender i stedet dansk flytransport på den gale kurs – og risikerer at kvæle Bornholms Lufthavn.
Danmarksdemokraterne er et ansvarligt parti, der gerne tager del i aftaler: Et historisk forsvarsforlig, en ny kontanthjælpsreform, et nyt uddannelsesforlig, bandepakke og inflationshjælp er blot nogle af dem. Men der er lovforslag, der er så dårlige, at vi er nødt til at trække stikket, og passagerafgiften på flytransport er ét af dem.
Det har vi meddelt transportminister Thomas Danielsen (V), og det er der primært tre årsager til: For det første er der selve afgiften, der gør det dyrere at være dansker. Konkret er der tale om en skattestigning på 1,4 milliarder kroner til danskerne og erhvervslivet. For det andet er indgrebet til stor skade for sammenhængskraften i Danmark, da én af de forventede konsekvenser er, at afgiften vil nedbringe indenrigstransporten med ni procent. Og for det tredje holder argumentet for flyafgiften simpelthen ikke, da den slet ikke fremmer den grønne omstilling.