Danmarksdemokraterne: Flyafgift risikerer at kvæle Bornholms Lufthavn

SYNSPUNKT | ABONNENT | 26. NOV 2023 • 17:57
Af:
Marlene Harpsøe
folketingsmedlem for Danmarksdemokraterne
SYNSPUNKT | ABONNENT
26. NOV 2023 • 17:57

... og sender dansk luftfart på den gale kurs.

Kød, lastbiler, diesel, Netflix og landbruget har det til fælles, at regeringen enten har indført eller planlægger at indføre en afgift. Det synes at være det foretrukne redskab, når SVM-koalitionen søger at diktere danskernes adfærd, og nu står også luftfarten for tur.

Endnu en gang vil regeringen således gøre det dyrere at være dansker, når den har planer om at pålægge flybranchen en gennemsnitlig afgift på 100 kroner pr. passager. Målet, som vi alle kan bakke op om, er at gøre luftfarten mere bæredygtig, men regeringens fremgangsmåde sender i stedet dansk flytransport på den gale kurs – og risikerer at kvæle Bornholms Lufthavn.

Danmarksdemokraterne er et ansvarligt parti, der gerne tager del i aftaler: Et historisk forsvarsforlig, en ny kontanthjælpsreform, et nyt uddannelsesforlig, bandepakke og inflationshjælp er blot nogle af dem. Men der er lovforslag, der er så dårlige, at vi er nødt til at trække stikket, og passagerafgiften på flytransport er ét af dem.

Det har vi meddelt transportminister Thomas Danielsen (V), og det er der primært tre årsager til: For det første er der selve afgiften, der gør det dyrere at være dansker. Konkret er der tale om en skattestigning på 1,4 milliarder kroner til danskerne og erhvervslivet. For det andet er indgrebet til stor skade for sammenhængskraften i Danmark, da én af de forventede konsekvenser er, at afgiften vil nedbringe indenrigstransporten med ni procent. Og for det tredje holder argumentet for flyafgiften simpelthen ikke, da den slet ikke fremmer den grønne omstilling.

Transportministeren vil givetvis forsvare sig med, at man vil give et mindre millionbeløb i støtte til enkelte lokale lufthavne, men hvad hjælper statsstøtte, når man nedbringer antallet af passagerer med ni procent? Hvad hjælper statsstøtte, når man gør det dyrere for danskerne og danske virksomheder at bruge lufthavnen? Statsstøtte må da aldrig være et selvstændigt argument. Målet må være at skabe gode rammevilkår for vores virksomheder og borgere, som benytter lufthavnene.

Regeringen regner med, at den samlede klimaeffekt er en nedbringelse på 0,06 mio. ton CO2. Med andre ord: En forsvindende lille CO2-reduktion, der til gengæld risikerer at ødelægge gode lokale lufthavne, mobiliteten i landet, og som endnu en gang forhøjer skatten for helt almindelige danskere. Derfor sætter Danmarksdemokraterne foden i.