Byformand: Biblioteket har en vigtig rolle

KOMMENTAR | ABONNENT | 13. NOV 2023 • 05:30
Af:
Henrik Søby
formand for Byforeningen Svanekes Venner
KOMMENTAR | ABONNENT
13. NOV 2023 • 05:30

Vores politikere taler til stadighed om, at det (fortsat) skal være attraktivt at bo over hele øen. Her er det relevant at minde om, at et bibliotek har en vigtig rolle i at samle og servicere et lokalområde.

Hvis man som almindelig bruger interesserer sig for planerne om den fremtidige biblioteksstruktur, er de eneste almindeligt tilgængelige informationer en artikel i Bornholms Tidende den 4. november og et tilsvarende indlæg på TV2/Bornholm den 5. november.

Her fremgår det blandt andet: At de ansatte finder det spændende at kunne ”tænke ud af boksen og gøre tingene anderledes” og at ledelse og ansatte tror på, at man kan skabe bedre tilbud ved at have færre biblioteker.

Disse udsagn kalder i høj grad på en uddybende forklaring om den baggrundsviden, der ligger til grund for disse betragtninger.

Det må vel være brugerne, som forhåbentlig er de vigtigste interessenter, der i høj grad bør definere, hvilke tilbud man ønsker sig fra bibliotekerne. Altså hvilke nye initiativer og hvilken ny struktur efterspørger brugerne.

I referatet fra mødet den 2. november i Fritids-, Kultur- og Lokalsamfundsudvalget kan det læses, at ”I løbet af foråret har biblioteket indsamlet borgeres og bibliotekspersonalets ideer og ønsker til øens bibliotekstilbud. Dette er sket via spørgeskemaundersøgelse, arrangementer for udvalgte målgrupper og et offentligt debatmøde.”

Det er på ingen måde rimeligt at begrunde en væsentlig ændring af struktur og opgaver med, at der er lavet en spørgeskemaundersøgelse, uden at resultaterne af denne fremlægges.

Som deltagere i det omtalte debatmøde er vi flere af den klare opfattelse, at der på mødet bestemt ikke blev skabt grundlag for at beslutte de omtalte ændringer

Det vil være rimeligt i forhold til de skitserede forandringer, at resultaterne af hhv. spørgeskemaundersøgelsen og borgermødet fremlægges.

På det omtalte borgermøde blev der for øvrigt henvist til fastslået viden, som har påvist, at nærhed, tryghed og genkendelighed er væsentlige parametre for biblioteksbrugere – dette gælder måske navnlig børn og ældre, som er meget vigtige ”kunder”.

Selvom jeg har stor respekt for den fagprofessionelle holdning og anerkender dennes betydning, så må det vel være mindst lige så vigtigt, at brugerne også kan tilslutte sig intentionerne. Jeg venter derfor spændt på de påtænkte borgermøder, hvor brugernes ønsker bliver hørt.

Vores politikere taler til stadighed om, at det (fortsat) skal være attraktivt at bo over hele øen. Her er det relevant at minde om, at et bibliotek har en vigtig rolle i at samle og servicere et lokalområde.

Alt i alt vil jeg virkelig håbe, at dette ikke blot er endnu en spareøvelse, men er udtryk for et reelt ønske om at forbedre bibliotekerne.

Svar fra Bjarne Hartung Kirkegaard, kommunalbestyrelsesmedlem for Kristendemokraterne:

Kære Henrik

Tak for din henvendelse om "Den fremtidige biblioteksstruktur". Dit "skriv" - som du kalder det, er sendt til medlemmerne af FKLU og henholdsvis Bornholms Tidende og Svanekebladet. Derfor sender jeg også til Bornholms Tidende. Om jeg - som du - også har adgang til Svanekebladets spalter, er uklart. Men du er velkommen til også at formidle mit "skriv" til Svanekebladet.

Du henviser til pressens omtale af, at der formentlig skal lukkes nogle biblioteker. Og du spørger om overvejelser i den anledning. Du taler om forventninger, dokumentation, begrundelser og ønsker. Alt sammen meget reelt. Men lad det være sagt straks: Det er ikke muligt at leve op til alle de forventninger og ønsker, som kan stilles.

Når opgaven for kommunalbestyrelsen var at lave et budget, hvor ubalancen var på 200 mio. kr. - og hvor Staten alene bidragede med halvdelen, så blev det svært. Med en faldende kassebeholdning var kravet, at hovedparten skulle findes på Bornholms Regionskommunes driftsbudget. Alt det er velkendt. Men det er bagtæppet for, at der denne gang er sparet på alle områder - også på kulturen og biblioteksvæsnet. Derfor burde det ikke komme som nogen stor overraskelse, at der skal spares.

Så er der udmøntningen af alle besparelserne. Og her er det måske endda lidt lempeligere på biblioteksområdet. Her er der tid til at overveje, hvordan driftsbesparelsen kan passes ind i de nye planer om, hvordan biblioteksstrukturen skal se ud på Bornholm. For der lå ellers to konkrete spareforslag, og ingen af dem blev udpeget. Det ene var et forslag om at lukke alle folkebiblioteker ude på øen, så der kun ville være et folkebibliotek tilbage - i Rønne.

Det andet forslag gik på at lukke folkebibliotekerne i Allinge, Hasle, Aakirkeby og Gudhjem. Faktisk var biblioteket i Svaneke ikke nævnt. Til min undren - og jo, det kan have været en fejl. Men biblioteket i Svaneke fløj under radaren. Derfor var jeg mest optaget af biblioteket i Gudhjem, fordi der i den bygning både er bibliotek og på loftet lokaler til Gudhjem Universitet og i kælderen faciliteter til sejlere i Gudhjem.

Men nu er det dig eller "vi" fra Svaneke, som spørger ind til bibliotekerne. Så bliver det nok svært fremover at få Svaneke Bibliotek til at flyve under radaren. Hvis det andet forslag var valgt, så ville der efter en sådan besparelse være tre biblioteker tilbage: Rønne, Nexø og Svaneke. Men nu blev ingen af de to spareforslag valg. I stedet er det vedtaget, at der på biblioteksområdet skal spares et beløb i 2025. Og derfor vil der i løbet af 2024 skulle tages stilling til udmøntningen af det her spareforslag.

Når det er sagt, skal det også med, at det ikke er muligt at tilgodese alle biblioteksbrugeres ønsker. I et kommunalt budget, hvor det har været nødvendigt at tage et meget stort beløb ud, så vil servicestandarder med videre - på alle områder - gå ned og ikke op. Også på biblioteksområdet. Og her er det helt nødvendigt også at lytte til, hvad bibliotekernes ledelse og medarbejdere har af råd til den proces.

Gennem mange år har der været brugermøder på bibliotekerne hvert år. For et par år siden var jeg eksempelvis til et brugermøde på biblioteket i Allinge. Her mødte en bruger op. Andre steder har fremmødet heller ikke været prangende. Der ud over har FKLU jævnligt møder med folk fra de områder, som hører under udvalget. Og på et dialogmøde med bibliotekerne blev hele situationen på området også vendt. Herunder spørgsmål til udvalget om biblioteksstrukturen.

Jeg afslører vist ikke nogen stor hemmelighed ved i denne sammenhæng at nævne, at der også på biblioteksområdet gennem et stykke tid har været plads til forbedringer på arbejdsmiljøområdet. For med de medarbejdere man råder over, så er det ikke sådan lige til at betjene alle biblioteker - samtidig med, at man prøver at leve op til alt det nye, som folkebiblioteker også skal tage sig af. Her må jeg henvise til Strategi for Bornholms Folkebiblioteker 2024-2027, som netop er godkendt.

I den strategi tales der om at frigøre medarbejderressourcer, så man ikke skal sprede kræfterne på så mange biblioteker, som i dag. Det er også her, man gør sig tanker - som endnu ikke er helt konkrete - om den måde som mange, måske specielt børnefamilier - men også andre, efterhånden bruger bibliotekerne på. De går ind på nettet og bestiller bøger, som så bringes ud lokalt. Derfor overvejes det i øjeblikket, om der kan laves aftaler om flere bogudleveringssteder lokalt.

Et eksempel på et nyt bogudleveringssted kunne være Østerlars. Men her er endnu intet afgjort. Her forventer jeg, at udvalget får gode råd med på vejen fra bibliotekets ledelse og medarbejdere - på, hvad de ser kan være muligt inden for rammerne. Og så vil jeg sige: Jeg synes selv, at det har været dejligt, at vi i så mange år har kunnet opretholde en service, hvor man bare selv kunne lukke sig ind på biblioteket mange steder - læse avisen og i ro og mag - og gå rundt og finde de bøger, som man ønskede at låne.

For gennem mange år er det lykkedes at bevare mindre biblioteker på Bornholm. Det er rigtig mange år siden, at der sidst blev lukket folkebiblioteker på Bornholm - måske over 20 år siden. Dengang blev der lukket biblioteker i Aarsdale, Nyker og Vestermarie. Siden er skolebiblioteker og folkebiblioteker blevet lagt sammen i Allinge, Hasle og Aakirkeby. Set fra folkebibliotekernes side har det ikke været nogen stor succes.

Lad mig så dels lige fastslå, at når der spares 100 mio. kr. i kommunen, og når bibliotekerne også skal spare - så vil der ske ændringer. Og så vil jeg gerne have lov til at gætte - og det er kun et gæt. På den anden side af besparelsen er der fortsat et bibliotek i Rønne. Og her vil biblioteket være styrket - så man for alvor kan tage fat på noget af alt det, som er nævnt i den nye strategiplan. Jeg gætter også på, at der fortsat er et bibliotek i Nexø.

Jeg er derimod mere i tvivl om folkebibliotekernes fremtid i Allinge, Hasle og Aakirkeby. Den model man har nu, har vist sig ikke at være ideel. Men de tre steder vil skolebibliotekerne fortsætte - det har nemlig ikke noget at gøre med folkebibliotekernes struktur. Og så er der Gudhjem Bibliotek. Her skal der tænkes meget nøje igennem, hvad der så skal ske i bygningen, hvis der ikke længere skal være et egentligt bibliotek, men måske et bogafhentningssted.

Og så er der Svaneke Bibliotek - som fløj under radaren. Men nu er "svesken på disken" - her tror jeg ikke, at nogen er færdig med at tænke over muligheder. Men at der i fremtiden vil skulle være et bogafhentningssted i Svaneke, anser jeg som uomtvisteligt.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT