Men nu er det dig eller "vi" fra Svaneke, som spørger ind til bibliotekerne. Så bliver det nok svært fremover at få Svaneke Bibliotek til at flyve under radaren. Hvis det andet forslag var valgt, så ville der efter en sådan besparelse være tre biblioteker tilbage: Rønne, Nexø og Svaneke. Men nu blev ingen af de to spareforslag valg. I stedet er det vedtaget, at der på biblioteksområdet skal spares et beløb i 2025. Og derfor vil der i løbet af 2024 skulle tages stilling til udmøntningen af det her spareforslag.
Når det er sagt, skal det også med, at det ikke er muligt at tilgodese alle biblioteksbrugeres ønsker. I et kommunalt budget, hvor det har været nødvendigt at tage et meget stort beløb ud, så vil servicestandarder med videre - på alle områder - gå ned og ikke op. Også på biblioteksområdet. Og her er det helt nødvendigt også at lytte til, hvad bibliotekernes ledelse og medarbejdere har af råd til den proces.
Gennem mange år har der været brugermøder på bibliotekerne hvert år. For et par år siden var jeg eksempelvis til et brugermøde på biblioteket i Allinge. Her mødte en bruger op. Andre steder har fremmødet heller ikke været prangende. Der ud over har FKLU jævnligt møder med folk fra de områder, som hører under udvalget. Og på et dialogmøde med bibliotekerne blev hele situationen på området også vendt. Herunder spørgsmål til udvalget om biblioteksstrukturen.
Jeg afslører vist ikke nogen stor hemmelighed ved i denne sammenhæng at nævne, at der også på biblioteksområdet gennem et stykke tid har været plads til forbedringer på arbejdsmiljøområdet. For med de medarbejdere man råder over, så er det ikke sådan lige til at betjene alle biblioteker - samtidig med, at man prøver at leve op til alt det nye, som folkebiblioteker også skal tage sig af. Her må jeg henvise til Strategi for Bornholms Folkebiblioteker 2024-2027, som netop er godkendt.
I den strategi tales der om at frigøre medarbejderressourcer, så man ikke skal sprede kræfterne på så mange biblioteker, som i dag. Det er også her, man gør sig tanker - som endnu ikke er helt konkrete - om den måde som mange, måske specielt børnefamilier - men også andre, efterhånden bruger bibliotekerne på. De går ind på nettet og bestiller bøger, som så bringes ud lokalt. Derfor overvejes det i øjeblikket, om der kan laves aftaler om flere bogudleveringssteder lokalt.