Brevkassen: Lægeløftet er jo ikke et løfte om at sidde alene i Hul-i-jordenkøbing
En medicinstuderende er bange for at blive sendt til Bornholm, men som sædvanlig har redaktøren et brugbart svar.
Kære Brevkasse
Jeg er en ung medicinstuderende, som snart skal ud og praktisere. Jeg har læst mange lægeromaner, og har fejlagtigt fået det indtryk, at jobbet som læge er fyldt med romantik. Men nu siger politikerne lige pludselig, at jeg skal flytte på landet. Det er jo lissom ham dersens Stalin. Så skal man åbenbart deporteres til Bornholm. Hvad i alverden skal jeg dog til Bornholm efter? Jeg synes bare, at man skal huske på, at Bornholm faktisk er temmelig langt væk, ik? Når man har gloet på klipper og ruiner, så er der ikke meget at råbe hurra for. Solskinsøen, come on. Sidst jeg var på Bornholm, stod det ned i stænger i en hel uge. Og hvad skal man så lige lave? Dueodde i regnvejr. Ja, man får det hele for sig selv, og hvor sjovt er det lige. Er det virkelig deres alvor, at jeg skal åbne lægepraksis i Klemensker, hvor jeg kan sidde og rådne op, mens jeg glor ud over Lars Løkke Tyndskids marker, og nogen underlige fugle der flakser rundt og skriger. De politikere tror efterhånden, at de kan bestemme det hele. Og nu har provinsen fået deres bevågenhed. Så flyt dog Folketinget til Falster eller hva-det-nu-den-hedder den dersens by i Lolland, hvis der er så skønt i Udkantsdanmark.