Jeg er et udpræget konkurrencemenneske. Indrømmet, jeg elsker at være den bedste. “Nummer to er en taber,” har altid været mit motto. For mig gælder det kun om at vinde! Men her starter problemerne, for jeg er ikke særlig god til noget som helst. Mit store idol, keramiker Simon Koefoed, har vundet bornholmsmesterskabet i ler, da han på rekordtid drejede en nøjagtig kopi af en Toyota Yaris, 1:1, ud af en klump porcelænsler. Og min kære genbo vandt maratonløbet på Christiansø, selvom han blev så rundtosset, at han ikke kunne ramme broen til Frederiksø, og faldt direkte i havnen.
Så jeg har længe ledt efter en disciplin, hvor jeg har en chance for at overskygge alle mine bornholmske venner. Og nu kan jeg løfte sløret for mit nye rekordforsøg. Jeg vil være den hurtigste og den første bornholmer til at besøge alle øens 127 julemarkeder på under en måned. Efter Ironman kommer Juleman, som er en kraftpræstation på 24 etaper. Intet julemarked er for stort, og intet er for småt.
Forud for min toppræstation ligger måneders og atter måneders intensiv træning. Jeg har været på en diæt af bløde brunkager siden Sankt Hans, og jeg har droppet kaffen og istedet drukket hvinende sød, lunken glögg med opsvulmede rosiner. Jeg har udført kuglestød med dybfrosne økologiske æbleskiver fra salig Irma. Jeg har smurt skægget med hindbærsyltetøj og flormelis. Jeg kan skråle med på “Last Christmas”, “Feliz Navidad” og “Jul det’ cool” uden at kaste op. Jeg har sågar fået specialsyet et rødt træningssæt i lycra med hvide flæser og tilhørende nissehue sponsoreret af Svaneke julebryg.
Første glögg-stop på årets Juleman er selvfølgelig hele bornholms Åkirkejuleby med de folkekære cyklende fugleskræmsler, som år efter år har jokket i pedalerne uden at rykke sig en tøddel. Åkirkebys svar på Sisyfosmyten, gav i sin tid Edvard Munch inspiration til “Skriget”, dog uden nissehue. Og det var osse her, at den purunge Cort blev overbevist om en fremtid som cyklende nisserytter.