Bilisme og tak til Lars Holmsted!

SYNSPUNKT | ABONNENT | 4. AUG 2024 • 15:30
Af:
Maiken Kofoed
Nexø
SYNSPUNKT | ABONNENT
4. AUG 2024 • 15:30

Begejstring over brevkassens indlæg om bilisme.

Tak og atter tak for dit indlæg om “ Et spørgsmål om bilisme” i lørdags Jeg læste teksten og nød hvert ord og genkendte alt hvad du beskrev.

Jeg bor i Nexø by og er cyklist og fodgænger til dagligt, og jeg oplever at blive overset af 80% af alle bilister i denne grusomme tid, hvor vores ø er invaderet af turister i biler.

En evighed er lang tid!

Det tager en evig tid at komme over Sdr Landevej, som er en gennemfartsvej.

For i Nexø har vi kun fodgængerfelt og slet ingen vejreguleringer/lyskryds trods farlige vejkryds.

Ydermere stopper mindre end halvdelen af bilister, inklusive lastbiler og busser, for fodgængere, som står og venter og orienterer sig.

Selv når nogle borgere er ved at passere et fodgængerfelt, så …Tju hej her kommer vi, og nej nej nej - vi gider da ikke sænke farten for at stoppe for fodgængere eller cyklister, som fornuftigt og usikkert trækker deres cykler henover de der hvide striber, som er smidt på vejen (fodgængerfeltet).

Tæt på - uha!

Sidste sommer var jeg ved at blive påkørt otte gange, fordi biler med udenlands nummerplader ikke overholdt vigepligten, kørte for tæt på eller kørte for hurtigt!

Niende gang strejfede en bilist mig, og jeg måtte ned og ligge med cyklen over mig. Jeg bankede knæet ned i asfalten, fordi bilisten kun orienterede sig til den ene side ved udkørsel fra en butik. Jeg var så chokeret, at jeg bare rejste mig og humpede hjem.

Bilisten så mig ikke, og der var ingen vidner.

Turisme er måske godt, men...

Alt det ævl om, at vi lever af turismen.

Hmm -ja, måske er det rigtigt. Dog savner jeg, at turisterne viser hensyn og respekt for os, som lever og bor her hele året.

De skal være opmærksomme på, at vi på øen lever i et helt andet tempo og er indrettet til at “vi når det jo nok”. Næste bus kører (jo) om en time!

Jeg vil synes at det er en god ide, at der bliver vist en info video på færgerne om hvordan man kan tage hensyn og begå sig i trafikken på Bornholm.

Det er da lige så vigtigt - om ikke mere - som at vise reklamer for glaspusteri og karamelleri.

Politiet

Når du skriver, at politiet skulle være mere synligt i gadebilledet, så…Det er yderst sjældent at jeg ser dem i Nexø by eller læser om

trafikforseelser/færdselslovsovertrædelser. For vi må jo ikke tage sagen i egen hånd, selvom jeg kan tælle til rigtig mange episoder på en dag i disse uger.

Tak til dig!

Nå, men det var bare lige en hilsen her fra en sur dame - men en glad læser af din brevkasse i weekendavisen, som jeg læser med glæde!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT