Jeg er en rigtig god god billist. Jeg elsker at køre bil. Jeg kører udelukkende på Bornholm, som jeg kender som min egen bukselomme. Jeg har kørt et par gange i København, men det er slet ikke noget for mig. Jeg fik kørekortet i 1965, dengang vi bornholmere sagtens kunne klare os i trafikken uden lysregulering, sikkerhedsseler og al det moderne pjat. Derfor har jeg selvsagt stor rutine som billist, og bilen finder altid selv hjem, osse når jeg har nydt lidt alkohol. Jeg kender jo alle de mindre veje, hvor man ikke møder nævneværdig modkørende trafik ud på de små timer.
Der er mange listige små biveje, hvor vi lokale uden problemer kan trykke sømmet i bund uden at genere nogen. Politiet har jo sine faste velkendte kontrolsteder, hvor vi suser forbi, mens de drikker kaffe på skatteydernes regning.
Men så er der bare lige et aber dabei i sommerperioden, hvor der uden varsel er biler, når man mindst venter det. Forleden dag var jeg ude at trille en lille søndagstur efter lidt blødt brød til kaffen. Jeg lægger an til et højresving, og gør som jeg har gjort hundrede gange før: starter med at blinke til højre i rigtig god tid - rettidig omhu. Da jeg har blinket et par minutter, søger jeg over i venstre vejbane for at manøvrere automobilen blødt mod højre. Og Gud-hjælpe-mig om der ikke kommer en tjøvenhavner direkte imod mig. Han sætter det store blus på forlygterne, dytter dramatisk og krænger sin oppustede Audi helt ud i rabatten. Jeg tror minsandten osse, at han benytter lejligheden til at give mig et par håndtegn, som helt sikkert ikke er venligt ment.
Det er da ikke så underligt, at tjøvenhavnerne lider af stress og jag. Der skal dog mere til at spolere mit søndagshumør, så jeg vinker til hele familien nede i grøften, hvor de sidder klistret til vinduerne med skrækken malet i ansigterne. Jeg ser i forbifarten, at føreren ovenikøbet har afsat bremsespor på vejen, som kommunen lige har asfalteret så nydeligt - ak ja, så går vores skattepenge igen til nye belægninger på kørebanen. Hvis bare tjøvenhavnerne kunne tilpasse hastigheden efter forholdene, ville der være penge til både skolebøger og biblioteker i Gudhjem og Svaneke.