Alsidigt arbejde

SYNSPUNKT | ABONNENT | 11. JUL 2024 • 15:30
Af:
Bjarne Hartung Kirkegaard
kommunalbestyrelsesmedlem for Kristendemokraterne
SYNSPUNKT | ABONNENT
11. JUL 2024 • 15:30

Vi har bedt kb-medlemmerne om at fortælle lidt om deres oplevelse af arbejdet. Bjarne Hartung er den første bidragsyder.

Med mellemrum laves der landsdækkende undersøgelser af trusler, chikane med videre imod borgmestre og lokalpolitikere.

Den seneste undersøgelse viste, at en hel del kender til det. Jeg har selv været i bornholmsk lokalpolitik i mange år - og har ikke oplevet den slags. Så jeg tænker, at det er på et lavere niveau på Bornholm end i andre dele af landet.

Hvad er arbejdet så?

Men hvad indebærer det så at sidde i en kommunalbestyrelse?

Det handler om, at som folkevalgt er jeg valgt til at repræsentere borgernes eller vælgernes interesser på bedste vis - ud fra de rammer, som det omgivne samfund - staten - giver kommunalbestyrelsen at arbejde i. Her er det sværeste at få økonomien til at strække til alle de opgaver, som en kommune skal løse.

Men det er spændende og meget forskellige opgaver, der skal løses. På Bornholm er vi 23 om opgaven. Kun borgmesteren er på fuld tid. Vi andre 22 har politik som opgave ved siden af vores daglige virke. Selv har jeg gennem årene arbejdet som socialpædagog på Fagerlund i Svaneke og på Rønnehuset i Lille Madsesgade i Rønne – og som børnehaveleder i Aakirkeby.

Så var jeg gennem mange år journalist på Bornholms Tidende Jeg arbejdede med kommunikation hos Bornfiber – og var pædagog og lærervikar på Peterskolen - altid med politik ved siden af. Derfor ligger møderne typisk om eftermiddagen og om aftenen – netop fordi man skal kunne passe et almindeligt arbejde ved siden af.

Kommunalbestyrelsen og udvalg

Der er et kommunalbestyrelsesmøde om måneden, og som kommunalbestyrelsesmedlem får man typisk en plads i et eller to stående udvalg ved konstitueringen.

Selv har jeg plads i Social- og Sundhedsudvalget og i Fritids- Kultur- og Lokalsamfundsudvalget. Det er to spændende udvalg, hvor det handler om at finde løsninger på mange forskellige emner; hele ældre- og sundhedsområdet, psykiatri og handicapområdet, hele kulturområdet og fritidsområdet - og også noget omkring forhold ude i de bornholmske lokalsamfund.

Rugbrødsarbejdet

Somme tider ser offentligheden ikke så meget til rugbrødsarbejdet, hvor jeg for eksempel inden for det seneste år har været med til at finde penge til Musikhuzet – blandt andet via godt samarbejde i Musik- og Teaterrådet, hvor jeg er formand.

Det var for at sikre, at Musikhuzet fik de bedste vilkår, når der skulle søges om igen at blive regionalt spillested. Og det lykkedes heldigvis. Også arbejdet på biblioteksområdet har været i fokus de seneste mange måneder.

Her arbejder vi i Fritids- og Kulturudvalget på at finde løsninger, som kan bære nu og fremover. Ingen behøver at være i tvivl om, at det er en svær opgave. Her er debat ganske fint – men somme tider er jeg udsat for journalister, som hele tiden har mistæksomhed som undertone.

Selv om udvalget rent faktisk søger at finde ordentlige løsninger - ud fra givne vilkår. Det er måske noget af det sværeste ved at være i politik på Bornholm - eller at være embedsmand for den sags skyld.

De seneste år har politik fået mulighed for at fylde meget mere i min kalender - for eksempel er det spændende at arbejde i Nexø Havns bestyrelse, hvor jeg synes, at vi er gode til at løse de opgaver, som ligger på vores bord. Det samme gælder Business Center Bornholms bestyrelse og opgaverne i Erhvervshus Hovedstadens Filialbestyrelse på Bornholm. Jeg er også glad for arbejdet i Bornholms Middelaldercenters bestyrelse.

Hele tiden nye opgaver

Hele tiden kommer nye arbejdsopgaver til.

Jeg var egentlig kun suppleant til en plads i Skatteankenævnet for Bornholm og København. Men i april sidste år fik jeg et brev om, at nu var jeg (automatisk) indtrådt i Skatteankenævnet for København og Bornholm. Her er en masse læsestof, men det er en opgave, som skal løses.

På samme måde, da kommunalbestyrelsen skulle finde tre medlemmer af Landdistrikternes Fællesråds repræsentantskab. Her var jeg en af dem, der rakte hånden op – fordi her er en opgave at løse.

Sådan er det også med de forskellige valgudvalg for blandt andet EU-valg, hvor nogle af os 23 skal udfylde pladserne.

Spændende!

Så alt i alt er det spændende at deltage i lokaldemokratiet.

Jeg har så et ønske om, at mange flere vil være med – melde sig som kandidater ved det kommende kommunalvalg næste år. For der er altid brug for nogle, som vil være med til at lægge gode rammer for det liv, som vi lever med hinanden på Bornholm og hele tiden arbejde for, at regering og folketing giver rammer og økonomi til det, som det koster at drive Bornholm.

Der er også andre opgaver, som jeg har sagt ja til - for eksempel en plads i et samarbejdsudvalg med praktiserende læger, en plads i Distriksudvalget vedrørende Hjemmeværnet og en plads som Erhvervshusets repræsentant i det regionale arbejdsmarkedsråd (RAR) - for bare at nævne nogle. Hvorfor? Jo igen - fordi nogle af os 23 skal – og fordi jeg har tid og mulighed for at løse opgaverne.

Godt at være i demokratiets tjeneste

Drøftelserne omkring indholdet i de forskellige, politiske forhandlinger er ofte intense. Men det er jo nerven i kommunalbestyrelsesarbejdet!

Vi er alle valgt på forskellige politiske grundlag. Så vi er forskellige faktisk alle 23. Alligevel skal vi somme tider bøje os og indgå kompromiser, for eksempel når der skal laves budget for de kommende år. Men grundlæggende er det godt at være i demokratiets tjeneste i kommunalbestyrelsen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT