På billedtæppet fra 1949 ligger båden ’Ramona’ i Haralds Havn. Ægteparret Kirsten og Anker Madsen etablerede efter krigen turistsejlads med båden ’Ellen’. På billedtæppet fra 1949 ligger den båd netop lige ud for Sandegård i Østerlars. Vita Holm og Kirsten Madsen har været svigerinder, så viden om Sandegård kan let være foregået gennem kvinders samtale.
Desforuden er der en oplysning om, at Kirsten Espersen findes på et skolefoto fra en katolsk privatskole i Rønne. Søster Barat har haft velinformeret viden om kvinders samtale, og Søster Barat udtrykker sin viden om Sandegård på Gamlvældevej i korssting.
I fortællingen om Anker Madsen indgår heste. Han har været særdeles engageret i heste. Under krigen brugte han en gig. Med hestevogn er en eventuel flygtningetransport til Haralds Havn begrænset til nogle få kilometer, hvor man før Ypnastedbakken kunne dreje ned forbi Harald Hansens fødegård, Søgård (Randkløvevej 4, 3751 Østermarie), for at havne nede i krattet ved den selvbyggede naturhavn Haralds Havn.
Kunstmaler Axel Munch (1918-1974) indrettede et gemmested for flygtninge. Når så tiden for afsejlingen var inde, fik Axel Munch et bestemt signal, og om aftenen blev flygtningene så hentet ved vejen af gårdejer Anker Madsen, Sandegård, det skriver Jørgen Barfod i Bornholmske Samlinger fra 1976.
Det hænder, at jeg får oplysninger om, hvad der har motiveret personer involveret illegalt arbejde. Anker Madsens søn, Jens Madsen, fortæller, at samarbejdet fungerede, selv om der var forskellige holdninger. Axel Munch skulle have været kommunist, Anker Madsen var tilhænger af den konservative Chrismas Møller.