Kontrolofficeren i Falsterbokanalen var søingeniør Knut G.A. Gyllencreutz. Han fortalte i 1973: "Flygtningene blev af de danske besætninger ført op på dækket, hvorfra de hoppede over bord. Nogle kom ned i vor båd, som lå på skibssiden, andre svømmede i land, hvor vi samlede dem op og sendte dem til opsamlingslejren i Malmø."
Styrmanden på Det østbornholmske Dampskibsselskab under krigen var Ove Hanen. Han fortæller i 1976 om selskabets skib "Carl", der benyttede sig af Falsterbokanalen: "Til at begynde med sprang de flygtende over borde, og nogle klarede sig i land, men andre kom i skruen og omkom. Det foregik ved indsejlingen til Falsterbokanalen. Det gik en tid, men så kom der kontrol, men "Carl" havde nået at få en del jøder til Sverige forinden. Ove Hansen fortæller ligeledes i 1976, at undertiden måtte de på "Carl" afvise folk, der ville til Sverige, fordi de først skulle have grønt lys fra modstandsbevægelsen. Somme tider havde de jøder og andre med for egen regning.
"I et rum forude, der blev benyttet til alt muligt ragelse, puttede vi dem ned og smed presenninger og andet over dem - møgbeskidte blev de, men det måtte de jo finde sig i. "
Forfalsket legitimationskort, lydende på Poul Anton Iversen Jensen, Lagerchef, Strandstræde 9, Dragør født 25.6. 1903 i Nr. Jernløse. Udstedt af Kbhs Amt Nordre Birk 18.11. 1943.
Dæknavnene Lise, Vase og Jægermester Skov
Svend Aage Munck så en mulighed for at få en sikker flygtningerute med skibet "Carl". Som førere var der kaptajn C.V. Clausen, kaptajn Jensen og styrmand Ove Hansen, Nexø.
"Carl" fik dæknavnet "Lise", opkaldt efter Svend Aage Muncks jyske kusine Elise, der blev kaldt Lise. Selv skulle han have haft dæknavnet "Vase", men yderligere et dæknavn optræder i de historiske kilder, idet han omtales som "Jægermester Skov". Munck var en ivrig jæger, der holdt hunde. Jeg har fået at vide, at han deltog i jagten på Koefoedgård i Østermarie sammen med proprietær Jensen.