Af modstandsfolk blev følgende hjulpet: Arne Sørensen, Hans Hedtoft, Flemming B. Muus, "Flammen" og "Citronen”, begge fra "Holger Danske", politikommissær E. Kelnæs, politiinspektør M. Wolf, lederen af "Holger Danske", direktør Jens Lillelund, lederen af "Bopa", Børge Thing og kommandør Hammerich og frue, endvidere Ole Bjørn Kraft.
Fra julen 1944 kom "Carl" under strengere tysk kontrol. Alle passagerer skulle vise legitimationskort, og der skulle være nøjagtigt samme antal passagerer ved ankomsten til Bornholm, som der havde været ved afsejlingen fra København (Bjørnvad, side 131). Problemet blev løst ved en illegal kurer byttede rolle med den person, der var stået af i Falsterbo.
To falske identitetskort fra Svend Aage Munck kan måske forklare, at han selv har fungeret som kurer, således at en eftersøgt person kunne stå af i Falsterbokanalen, mens han selv tog identitet efter den, der var flygtet. På den måde passede antallet af passagerer, både ved afsejlingen fra København og ved ankomsten til Hasle. De to falske identitetskort er fra 18. november 1943 og 17. juli 1944.
Fra svensk side krævede man højst fem tyske soldater om bord på de både, der sejlede gennem Falsterbokanalen. Den 4. oktober 1943 beordrede svenskerne, at såfremt der var mere end fem tyskere ombord, skulle de bornholmske rederier undgå Falsterbokanalen og vælge den farligere Sundrute. Denne ordre kan forklare, at familien Valdemar Lauritsen ikke umiddelbart kunne blive sat af i Falsterbokanalen, netop fordi der var sat ekstra tysk vagtmandskab om bord for at passe på Johannes Hansen.
Svend Aage Munck har i en driftoversigt oplyst, at i perioden 1. november 1944 til 31. januar 1945 havde "Lise" befordret 43 personer.