Poggenborg fortæller om situationen i den efterfølgende tid: "Senere låste vi bare tyskerne inde under dæk sammen med passagererne. Svenskerne forlangte alle uvedkommende under dæk. Det kom de - undtagen sabotørerne - dem satte vi i ro og mag over i lodsbåden, efter at de den første del af vejen havde skjult sig i kædekasse." (Berlingske Aftenavis 1956)
Hans levnedsberetning til kongehuset i 1954 er fyldig og skrevet med den ældre danske retskrivning:
"I de sidste Krigsaar 1943-1945 sejlede Selskabets Damper "Østersøen" paa Ruten København-Rønne gennem Falsterbokanalen, og vi fik ved denne Sejlads Lejlighed til at transportere flere Hundrede Flygtninge, der var efterlyst af Tyskerne til Sverige, foruden illegalt Gods og Ammunition fra København til Bornholm. Transporten af Flygtninge foregik paa den Maade, at de kom ombord om Eftermiddagen og blev stuvet ned i Kædekassen, hvortil der var let Adgang fra Matrosernes Lukaf. Dækslet til Kædekassen var anbragt under en af Matrosernes Køje og umuligt for ikke stedkendte at finde. Tyskerne forlangte ofte at komme ned i Kædekassen, da de var klar over, at der foregik illegal Transport til Sverige. Vor Forklaring til Tyskerne var altid, at Dækslet til Kædekassen var anbragt i den forreste Del af Forlasten, og vilde de ned i Kædekassen, maatte vi først losse hele Lasten. Efter at være sejlet ud i Sundet og kommet i Nærheden af Sverige kom Flygtningene op paa Broen og opholdt sig der, til vi naaede Falsterbokanalen. I Falsterbokanalen kom der svenske Søofficerer og Marinesoldater ombord, de lukkede og laaste alle Passagerer inde i Kahytten og holdt Vagt der, indtil Flygtningene var taget i land med den svenske Lodsbaad."
Dagbladet Bornholmeren kan senere berette, at mange tog hele turen med til Rønne, hvor kontakterne, de havde fået opgivet i forvejen, var hotelejer Lyngby, Alfred Bidstrup eller overlæge Olsen (Børge Kure: En ø i krig, side 65). Vi ved fra fyrmester Jens Peter Jakobsen på Christiansø, at personer, der skulle have hjælp af "Laksene" skulle medbringe et papir med koden 17 (Bornholms Tidende). Flygtninge er tilsyneladende kommet ind i et kontaktnet, hvor der hele tiden er forbindelse til nye hjælpsomme mennesker.
Det historiske billedtæppe fra Søster Barat har en forgænger, hvorpå der er broderet "Anno 1944". Det betyder historiske hændelser i året 1944 (og ikke nødvendigvis skabt i 1944). På det billedtæppe findes 66-selskabets "Frem" i sort udgave. Poggenborg fortæller i sin levnedsberetning: "Under Krigen havde Tyskerne taget to af Selskabets Skibe, der var oplagt i Rønne Havn, nemlig M/S "Hammerhus" og M/S "Frem". Han fandt "Frem" i Kiel."