Svindler udgav sig for at være lokal, men den hoppede Trine fra Hasle ikke på

Svindler udgav sig for at være lokal, men den hoppede Trine fra Hasle ikke på
Flere bornholmere, der sælger brugte varer på eksempelvis Facebook, har oplevet at svindlere forsøger at fuppe dem med ny metode. Illustration: Christina Skovmose
NETHANDEL | BORNHOLM | ABONNENT | 23. SEP 2021 • 11:30
Emilie Jensen
Journalist
NETHANDEL | BORNHOLM | ABONNENT
23. SEP 2021 • 11:30

Svindlere forsøger at fuppe bornholmere, der har brugte varer til salg på eksempelvis Facebook. "Normalt blokerer jeg dem bare, men jeg er også begyndt at blive mere og mere irriteret," lyder det fra en af dem, der har chattet med en svindler.


At gøre et genbrugskup, finde den helt rigtige ting på et loppemarked eller sætte brugte varer til salg på nettet. Bornholmere dyrker køb og salg af brugte varer, som var det en nationalsport. Derfor er der også mange aktive medlemmer på flere hjemmesider og facebookgrupper, hvor man kan købe og sælge brugte varer.

Desværre oplever flere i øjeblikket en tendens, hvor svindlere udgiver sig for at være interesserede købere, men desværre ikke har mulighed for at hente varen og derfor vil sende et kendt fragtfirma som Post Nord eller GLS i stedet. En historie som DR for nylig beskrev.

Fidusen er, at svindlerne fortæller sælger, at fragtfirmaet vil hente varen og levere betalingen kontant. Det sælger så skal gøre forinden er at oplyse kontonummer og betale for fragten eller en forsikring for varen, som svindler lover vil blive tilbagebetalt.

Noget Trine Husman, der bor i Hasle og har virksomheden Kaninland, har oplevet.

– Først spørger de, om varen er til salg, hvortil jeg svarer 'ja'. Så skriver de, at de ikke har mulighed for at hente varen, men at de sender et fragtfirma, hvor man selv skal starte med at lægge pengene ud, men 'bare rolig' det bliver godtgjort, fortæller Trine Husman om korrespondancen, hun ofte oplever, når hun har varer til salg på facebookgruppen Brugtmarked Bornholm, der har over 22.000 medlemmer.

Heldigvis er hun ikke hoppet i fælden, men derfor er det stadig irriterende, fortæller hun.

– Det fylder rigtig meget, og man bruger meget træls tid på dem.

Hvor ofte sker det?

– Jeg er meget aktiv i øjeblikket, og det sker virkelig tit. Altså hvis jeg sætter fem ting til salg, sker det ved to til tre varer, så det er virkelig voldsomt.


Trine Husman oplever ofte at falske købere henvender sig, når hun sætter varer til salg på facebookgruppen Brugtmarked Bornholm, der har over 22.000 følgere. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen


Prøver at være lokal

Trine Husman har forsøgt sig med at korrespondere med svindlerne, også efter hun godt er klar over, hvad deres agena er.

– Normalt blokerer jeg dem bare, men jeg er også begyndt at blive mere og mere irriteret, så nogle gange forsøger jeg at udtrætte dem, og siger til dem, at de skal få sig et arbejde, siger hun.

Trine Husman har ligesom andre medlemmer inde på facebookgruppen Brugtmarked Bornholm oplevet, at svindlerne vil sende forskellige kendte fragtfirmaer.

– Først var det med FedEx (amerikansk fragtfirma, red.) og så var det med Post North. Den var god, synes jeg, siger hun og griner af en besked, som synes at have været igennem et oversættelsesprogram.

– Altså alt det der bruger vi jo slet ikke på Bornholm, når vi er så interne. Det er jo helt ude i hampen, siger hun og beskriver en episode, hvor svindleren igen ikke kunne troppe fysisk op på hendes adresse og hente og betale varen, men i stedet ville sende et fragtfirma.

– Ja, de prøver at være lokale. Sidste gang lod de som om, at de boede i Rutsker, og jeg er fra Hasle, så det tager fem-seks minutter at køre derop. Så jeg sagde, at jeg da gerne ville komme fordi med varen for 20 kroner (i stedet for at de skulle sende et fragtfirma til Hasle, red.). Men den joke fangede de ikke. Jeg tager altid lidt pis på dem og siger, at jeg virkelig synes, de skal tage at få sig et rigtigt job.

Ifølge Trine Husman kan man hurtigt greje, hvem der har rent mel i posen – måske især på Bornholm.

– Normalt er folk super glade, hvis man vil tage noget med forbi deres adresse, hvis man alligevel kommer fordi, der hvor de bor. Men det tilbud ignorerede de fuldstændigt. De tjener jo ikke penge på at få mig ud at køre.


I øjeblikket kan man i det omtalte punkt 'Om' i facebookgruppen Brugtbare Bornholm finde følgende billede, som advarer gruppens medlemmer mod svindlere. Screenshot fra facebookgruppen

Smidt ud

Ifølge Rolf Jesper Gadeberg, der er administrator på facebookgruppen Brugtmarked Bornholm, er Trine Husman ikke den eneste, der oplever tendensen med, at det er køber, der forsøger at snyde sælger.

– Jeg har rigtig mange brugere derinde, som skriver til mig om det, og der må jeg sige til dem "lad være med at hop med på den", og så bliver svindlerne slettet fra gruppen, hvis de ikke allerede er forduftet – for det gør de tit, siger Rolf Jesper Gadeberg.

Heldigt nok handler mange af henvendelserne om svindlerne ikke om, at folk er blevet snydt, men mere om en form for afklaring, fortæller han.

– De fleste, der henvender sig til mig, er sådan set ikke blevet snydt, de vil bare gerne forhøre sig, om det kan være rigtigt, at det bliver gjort på den måde.

Som administrator for gruppen, hvor du både godkender folk i gruppen og kan smide dem ud igen, hvad kan du så gøre ved problemet?

– Vi har under facebookgruppen et punkt, der hedder 'Om', hvor der står en masse informationer, som vi har skrevet, at folk skal være opmærksomme på. Vi kan kun råde folk til at lade være.

Hvis det er noget, mange skriver til jer om, laver I så et opslag?

– Det gør vi engang i mellem. Og der er også privatpersoner, der lægger nogle opslag med snyd op på gruppen, men dem fjerner vi efterhånden, for ellers bliver det et forum frem for et køb og salg-sted.

Ingen anmeldelser

På Brugtmarked Bornholm har Bornholms Tidende spurgt medlemmerne i gruppen, om den forholdsvis nye måde at svindle på er kendt hos dem. En af gruppens medlemmer skriver, at hun har oplevet den metode 16-17 gange inden for de seneste tre uger. En anden har oplevet, at fem svindlere henvendte sig på en vare, han havde til salg. Og flere skriver, at 'dem er der godt nok mange af'.

Trods det forholdsvis velkendte problem hos flere af facebookgruppens medlemmer, samt at flere medlemmer har advaret mod den type svindel gennem opslag i gruppen, har telefonerne været stille hos Bornholms Politi, fortæller kommunikationsrådgiver Eva Bundegaard.

– Det er ikke noget, vi har modtaget anmeldelser om.

På hjemmesiden sikkerdigital.dk, som Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen, samt en række samarbejdspartnere står bag, står der, at "Hvis du er blevet snydt i handel på nettet, skal du anmelde det til politiet."