Marits få annoncer lokker 35 svindlere til: 'Min mission er at anmelde dem'

Marits få annoncer lokker 35 svindlere til: 'Min mission er at anmelde dem'
Marit Starn fra Listed anmelder alle svindlere på Facebook kun har været i kontakt med til Facebook. Men om det hjælper, kan hun have sin tvivl om. Foto: Berit Hvassum
SVINDEL | LISTED | ABONNENT | 23. SEP 2021 • 11:30
Emilie Jensen
Journalist
SVINDEL | LISTED | ABONNENT
23. SEP 2021 • 11:30

Medlemmer af køb- og salgsgrupper på Facebook oplever, at der er svindlere bag mange henvendelser. Marit Starn fra Listed anmelder dem hver gang, men stiller spørgsmålstegn ved, om det overhovedet nytter noget.

Marit Starn fra Listed har en håndfuld brugte varer til salg i forskellige facebookgrupper – blandt andet en motionscykel og et sofabord. To varer der har vakt vældig interesse – desværre bare for de forkerte købere, fortæller hun.

– Lige nu har jeg fem annoncer, hvor der er mellem fem og syv svindlere, der prøver at få mig i fælden. Det er 35 svindlere i alt. Jeg synes, det er så irriterende, for det tager meget unødig tid, og det irriterer mig, også selvom jeg godt kan spotte, at det er svindel, siger Marit Starn, der er pensionist og aktiv i forskellige foreninger. Motionscyklen er blandt andet en hun sælger på vegne af Listed Idrætsforening.

Metoden, der er forholdsvis ny og, som svindlerne benytter sig af, går ud på at de fortæller sælger, det ikke er muligt for dem at troppe op hos sælger og hente varen. I stedet vil de sende et kendt fragtfirma – UPS, Post Nord eller GLS – som så kommer og henter varen, og samtidig har pengene i kontant for varen med til sælger.

En metode Marit Starn har luret.

Hvornår finder du ud af, at det er svindel?

– Det finder jeg rigtig hurtig ud af. Først spørger de, om varen stadig er til salg. Det kan en bornholmer også spørge om. Men så skriver de, 'er varen i god stand', og det har jeg jo skrevet i annoncen. Og så spørger de, 'hvad er prisen', men den står der jo også allerede, siger Marit Starn.

– Men så driller jeg lidt og svarer 'det kan du se i opslaget', men så skriver de bare igen, 'hvad er prisen'.

Anmelder til Facebook

Marit Starns samtaler med svindlerne foregår over Facebook, hvor køber og sælger chatter frem og tilbage. Det er også her, at Marit Starn efter et par beskeder kan lure, om der er malurt i bægeret.

– Min mission er – og jeg ved jo ikke, om det gør en forskel – men det er at få dem i fælden, så jeg kan anmelde dem (på Facebook, red.), siger hun.

Hvor tit anmelder du?

– Jeg gør det hver gang, for jeg bliver så irriteret. Men om det har nogen virkning på Facebook, er jeg ikke klar over. Og så skriver jeg så til sidst, 'du er videregivet til politiet'.

Har du så gjort det, anmeldt det til politiet?

– Nej, jeg orker det ikke.

Ifølge Bornholms Politi har de heller ikke modtaget nogle anmeldelser om den type svindel på nettet, hvor kendte fragtfirmaer kommer og henter varen og har det kontante beløb med til sælger.

Metoden findes ikke

Ifølge en artikel som DR har skrevet, fremgår det, at fragtfirmaet GLS ikke gør brug af den omtalte metode, som svindlerne forsøger at bilde sælgerne ind, at de skal følge.

"Vi laver ikke direkte kontant salg til private. Private forsendelser skal altid bookes gennem vores online værktøjer," lyder det skriftlige svar fra GLS til DR.

Det samme gælder for Postnord, skriver de i et skriftligt svar til Bornholms Tidende.

"Nej det gør vi ikke brug af," skriver Postnord.

Noget Marit Starn godt havde hørt i sælger-krogene, at metoden var opdigtet for flere virksomheders vedkommende. Og det føjer bare til den samlede mængde af utroværdige fakta om de såkaldte interesserede købere.

– Deres profil siger, de sidder i udlandet, og hvem vil sende et sofabord til udlandet?! Det er så gennemskuelig en svindel. Helt ærligt, det er jo tykt, siger hun.