Styregruppen bag Rune Holm peger på succes og undrer sig over politikerne

Tirsdag 1. september 2020 • 12:52
Af:
jakob-marschner
Tirsdag 1. september 2020 • 12:52
TILFLYTTERE

Bornholms erhvervsliv kan og vil ikke køre den opsøgende indsats for at få flere tilflyttere videre alene, når regionskommunen ikke længere støtter Tilflytterservice, sådan som det er en kendsgerning med forliget om næste års kommunebudget.

Det melder styregruppen bag Tilflytterservice ud om tilflytterkonsulent Rune Holms arbejde, der hidtil har været halvt finansieret af erhvervslivet og halvt af kommunen.

Bornholms tilflytterfunktion blev etableret i 2016 som et forsøgsprojekt over to år i et tæt samarbejde mellem øens erhvervsliv og regionskommunen, minder Bornholms Brands direktør Morten Holten om i sin egenskab af formand for styregruppen bag Tilflytterservice.

– Resultaterne var så lovende, at funktionen blev permanent og indtil nu har eksisteret i det tætte offentlige og private samarbejde og hjulpet hundredvis af tilflyttere til Bornholm og dermed kvalificeret arbejdskraft til såvel private virksomheder som offentlige arbejdsgivere. Der er fra mange sider brugt

mange kræfter på at skabe et velfungerende system, som vi kender det i dag, siger han i en pressemeddelelse.

– Funktionen har været en helt unik indgang til Bornholm for potentielle tilflyttere. Ved at henvende sig et sted har vi kunnet yde støtte og support til familier, som ønsker at flytte til Bornholm, og til virksomheder, som havde fundet en ny medarbejder, der manglede praktisk hjælp til at ”lande sikkert” på Bornholm.

Med andre ord: Funktionen har kunnet yde indsatser, som ikke hidtil har været eksisterende i det kommunale system, men samtidig med et stærkt bånd ind i, og samarbejde med, det kommunale bagland i løsningen af opgaverne, siger Morten Holten.
Det er med dyb beklagelse fra erhvervslivet, at vi må konstatere at øens største interessent i at tiltrække tilflyttere til øen, Bornholms Regionskommune, både samfundsmæssigt og som øens største arbejdsgiver har valgt at trække sin støtte til funktionen

Morten Holten, formand for styregruppen bag Tilflytterservice

Succesen er blevet målt

Styregruppen bag Tilflytterservice minder også om, at det opsøgende arbejde for at skaffe tilflyttere flere gange er blevet analyseret og bedømt som en succes.

– Resultaterne har været tydelige. Både en COWI-rapport udfærdiget i projektfasen, brugerundersøgelser blandt tilflyttere, som har gjort brug af funktionen og tilfredshedsmålinger blandt erhvervsvirksomheder har understreget betydningen af funktionens arbejde, siger Morten Holten i pressemeddelelsen.

Senest viste Center for Regional- og Turismeforskning tidligere på året, at Tilflytterservice har godt fat i både familier med børn og faggrupper, som der er mangel på.

– Det er derfor med dyb beklagelse fra erhvervslivet, at vi må konstatere at øens største interessent i at tiltrække tilflyttere til øen, Bornholms Regionskommune, både samfundsmæssigt og som øens største arbejdsgiver har valgt at trække sin støtte til funktionen, siger Morten Holten.

– På den baggrund bortfalder også hele grundlaget for at fortsætte den nuværende tilflytterordning, som betyder, at de to medarbejdere desværre må opsiges i forbindelse med, at funktionen nedlukkes.

– Vi har en funktion, som har vist gode resultater. Vi har med andre ord noget, der virker, men erhvervslivet alene skal ikke drive offentlig service. Kommunen har en vision om, at vi skal være mange flere mennesker på øen og taler i øvrigt selv om en fremtidig udfordring med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft, siger styregruppens formand.

– Som demografien udvikler sig på Bornholm, er dette fokus især vigtigt for at understøtte Bornholms Regionskommunes strategi om, at Bornholm skal have 42.000 indbyggere i 2028. Derfor virker det besynderligt at skære et system væk, som har vist sit værd. Oven i købet et system, hvoraf en stor del har været finansieret af erhvervslivet og som har nydt stor opbakning fra det brede erhvervsliv, siger Morten Holten.

 

FÅ ABONNEMENT