Det var i tiden på erhvervsskolen i Rønne, at han fik en idé, hvor han kunne kombinere jobbet og samtidig fremme sin store interesse for den bornholmske jernbane.
– Jeg startede sammen med Kirstine Jørgensen fra Arbejdsformidlingen Projekt DBJ i 1990 som et uddannelses- og opkvalificeringsprojekt for ledige. Ideen var at genskabe og renovere materiel fra den bornholmske jernbane.
– Der var ingenting fra start, så det var noget af et sats. Vi fik ansat Knud Erik Larsen som projektleder og lejede os ind i hans gamle maskinværksted i Nexø. Så fik vi kontakt med nogle oppe i Vadstena i Sverige, som havde en personvogn og nogle godsvogne stående, som vi kunne overtage. Så startede vi derfra og kiggede os om. Vi fandt oppe på CF-kasernen en undervogn, som vi fik fingre i, og vi fandt noget af en vognkasse ved Østkraft.
– Hele jernbanens arkiv ligger på Ø-arkivet, og der kunne vi hente tegningerne og finde ud af, hvordan vognene var bygget. Det endte med, at vi i løbet af de godt 10 år, projektet eksisterede, fik lavet alt det, der står på museet i dag.
Sten Møller betegner i dag projektet som en succes, også fordi mange af deltagerne efterfølgende fik job.
Foreningen og museet