Rundkørselskunst har været undervejs i seks år: 'Det har været benhårdt arbejde, men også et helt fantastisk projekt'

Rundkørselskunst har været undervejs i seks år: 'Det har været benhårdt arbejde, men også et helt fantastisk projekt'
Skulptøren Esben Klemann leverer kunstværket, og han fortæller, at de sidste elementer i kunstprojektet lige nu skal på plads, før værket står klar. Arkivfoto
| ABONNENT | 29. APR 2021 • 11:57
Julia Aka Wille
Journalist
| ABONNENT
29. APR 2021 • 11:57

KUNST

Den sidste proces i rundkørselskunstprojektet i Rønne er skudt i gang.

I marts 2015 donerede Brdr. E., S. & A. Larsens Legat 1.250.000 kroner til at udsmykke de tre rundkørsler langs ringvejen omkring Rønne. Her over seks år senere mangler et af værkerne stadig at komme op. Det er skulptøren Esben Klemann, der leverer kunstværket, og han fortæller, at de sidste elementer i kunstprojektet lige nu skal på plads, før værket står klar.

– Vi er nået dertil, at vi forhandler med to firmaer omkring, hvem der skal samle værket. Det næste skridt lige pt. er at tage delene ud af støbeformene og sætte værket sammen på fabrikken, siger Esben Klemann, der er uddannet skulptør fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (1996-02) og Det Jyske Kunstakademi (1990-92). Han bor og arbejder i København.

Forsinkelser

Projektet startede som sagt tilbage i 2015, og oprindeligt var det planen, at værket ville blive etableret i løbet af 2017. Forsinkelsen skyldes, ifølge Esben Klemann, blandt andet at han ikke har haft mulighed for at hyre arbejdshjælp og selv har måttet stå for arbejdet, og covid-19-situation har forsinket kunstværket yderligere halvandet år.

– Det har taget lang tid, men vi gør det så hurtigt som muligt. Jeg holder mig fra at sige en dato for det færdige værk, da flere ting stadig kan nå at gå galt og udskyde processen yderligere.

– Men jeg er fortrøstningsfuld, og vi befinder os i et af de sidste faser, inden værket står færdigt, siger Esben Klemann.

24 elementer samles på stedet

Kunstværket er en betonmur bestående af 24 elementer, som vil blive samlet på stedet. Halvdelen af muren får karakter af en normal mur og bliver et par meter høj, mens den anden halvdel smelter sammen, bøjer indad og skråner gradvist nedad, til den ligger mere eller mindre fladt på jorden. Trafikanter oplever således muren forskelligt alt efter hvilken vej, de kører ind i rundkørslen ved Østre Ringvej-Torneværksvej.

– Inden de 24 elementer skal samles på rundkørslen, skal vi være sikre på, at det hele spiller, så vi undgår at løbe ind i problemer, når vi står dernede. Så næste punkt lige nu er at se, hvordan det udspiller sig, når værkerne kommer ud af støbeformene, siger Esben Klemann.

Det hidtil største projekt

Det er ikke første gang, at Esben Klemann beskæftiger sig med den støbeteknik, som der er brugt i rundkørselsværket – men kunstværket på Bornholm er dog det mest omfattende kunstprojekt, som han har stået overfor.

– Jeg har lavet en del af det her før med samme teknik, hvor man støber i store forme, men det her rundkørselsprojekt, er langt større og mere komplekst end noget andet, jeg har lavet. Jeg har virkelig presset citronen, både idémæssigt samt med de midler, der var til rådighed, siger Esben Klemann.

Idéen til værket fik skulptøren, da han stod foran rundkørslen.

– Da jeg blev tildelt opgaven og så rundkørslen, kom idéen til værket til mig. Jeg kunne godt se, at min idé ville blive voldsom svær at realisere, men jeg tog beslutningen om at gå med den.

Den første indskydelse og idé for værket skulle derefter skitseres. Det var vigtigt for Esben Klemann ikke at gå på kompromis med hans vision for værket.

– Min erfaring er, at det er kraftig umotiverende at gå med en anden idé end den, jeg først har udtænkt. Det kan ske, at man bliver nødt til det, hvis vilkårene betyder, at det rent praktisk og økonomisk ikke kan lade sig gøre.

– Men gode idéer skal ikke skrumpes ind. Det er tit, at gode idéer bliver gjort mindre, fordi ressourcerne måske ikke er der, eller at tiden er knap. Det ville jeg ikke her, for jo større skala et værk er på, jo mere larm og opmærksomhed får det.

Overraskende elementer

Esben Klemann har i en beskrivelse af værket beskrevet, at det er en vigtig pointe, at folk er vant til at se betonelementer som rent praktiske foranstaltninger, der inddeler og afspærrer. Denne forhåndsviden betyder ifølge ham, at folk som udgangspunkt vil kigge på værket med ligegyldighed, lige indtil den skulpturelle nedsmeltning overrasker dem og river dem ud af det vante.

Han forventer, at overraskelsen kan få folk til at kigge på værket på en helt anden måde, end hvis han havde placeret noget i centrum af rundkørslens midterø. På indersiden af muren laver han et skulpturelt relief, der kun er synligt, hvor muren ligger ned.

– Det har været en hård proces, og det har faktisk været det hele – udfordrende, sindssygt spændende, og jeg har været superglad for opgaven. Det har været benhårdt arbejde, men også et helt fantastisk projekt.

– Jeg er virkelig euforisk over tanken om det færdige resultat. Projektet har været en del af min dagligdag længe, og det har været et kæmpe privilegie at være en del af det, siger Esben Klemann.