Rønne-restaurant har tiltrukket mange nye kunder

Rønne-restaurant har tiltrukket mange nye kunder
Siden Ann Intahjak Kofod og Henrik Kofod overtog Skot-Inn i 2016 har de arbejdet dagligt på restauranten. Her fem år efter kan de se frem til lidt flere fridage. Foto: Jens-Erik Larsen
Onsdag 26. maj 2021 • 10:21
Sofie Møller
Journalist
Onsdag 26. maj 2021 • 10:21

ERHVERV

Telefonen ringer. "En rød karry ud af huset." Så snart der er lagt på, ringer den igen. Endnu en takeaway-bestilling. Og endnu en travl aften på restauranten.

Sådan har de fleste arbejdsdage den seneste tid set ud på restaurant Skot-Inn, der ligger i Rønne.

– Nogle aftener har der været så mange bestillinger, at det har været svært at følge med, siger en glad Ann Intahjak Kofod, der er ejer og stifter.

Hun fortæller, at netop den gode omsætning af takeaway-bestillinger har været utrolig vigtig for restauranten under corona-nedlukningen.

– Da alt lukkede ned sidste år, anede vi ikke, hvad der ville komme til at ske. Vi sendte det meste personale hjem og tænkte, at det ville blive et svært år. Især den første uge var meget sløj, og vi var i tvivl, om vi overhovedet skulle blive ved med at holde åbent, siger Ann Intahjak Kofod.

Men stik imod hende og hendes mand, Henrik Kofods forvetning, forventning kom de i 2020 ud med et overskud.

Der er netop gjort status over perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020, som viser et plus på 490.717 kroner før skat mod et overskud på 484.406 kroner året forinden.

– Det havde vi på ingen måde regnet med. Men efter to uger var der så meget gang i vores takeaway, at vi måtte hive alt personale ind igen. Så vi er rigtig glade og stolte over det endelige regnskab for året, fortæller Ann Intahjak Kofod.

De lokale støtter op

På Skot-Inn er man vant til at have mange stamkunder. Det mærkede man også i den grad under nedlukningen, hvor det blev tydeligt, at lokale bakkede op om stedet.

– Vi har nærmest kun lokale kunder, der kommer igen og igen. Det er i hvert fald ikke turister, der holder os kørende, siger Ann Intahjak Kofod.

Men det seneste år har restauranten også oplevet, at der er trådt mange nye kunder ind over dørtærsklen. Også mange af dem er kommet igen.

– Der er kommet mange, som vi aldrig har set her før, og en del af dem havde aldrig hørt om os før corona, siger Ann Intahjak Kofod.

Trods corona har Skot-Inn altså haft et overraskende år på flere måder. Ann Intahjak Kofod tror, at forklaringen på de nye kunder blandt andet ligger hos de mange restauranter, som har haft helt lukket under corona.

– En del andre spisesteder i byen har ikke kørt med takeaway som os, og derfor er mange nye kunder søgt herhen, siger hun.

Selvom der nu igen er åbnet for bordbestillinger oplever de i restauranten, at kunderne er faldet for den nemme takeaway.

– I dag vil folk stadig hellere have mad med hjem. Det er ikke mange siddende kunder, vi har i tiden. Men det er jo også rigtig nemt at arbejde med takeaway – både for os og for kunden. Vi ved præcis, hvornår vi skal lave maden og folk slipper for at stå og vente, siger Ann Intahjak Kofod.


Overskuddet vokser hos Skot-Inn ApS. Det seneste regnskabsår har resulteret i et endnu større plus på bundlinjen end det forrige. Foto: Jens-Erik Larsen 

Fem års travlhed

Siden Ann Intahjak Kofod og Henrik Kofod overtog Skot-Inn tilbage i 2016, har man dagligt kunne møde dem bag disken i restauranten. Ikke bare under corona, men alle fem år har de arbejdet hårdt for at få restauranten op at køre, som den er i dag.

– Jeg er nok lidt af en kontrolfreak, så jeg har gerne ville være i restauranten og være en del af det, der foregår, griner Ann Intahjak Kofod.

Nu har hun lavet en aftale med nogle af hendes medarbejdere, der skal holde sabbatår, og som derfor kan arbejde flere timer end normalt. En aftale, der i sidste ende giver mere fritid til ægteparret.

– Det har vi ikke prøvet i mange år, så det bliver nok lidt svært at vænne os til i starten. Men det bliver også dejligt, og vi glæder os til at kunne slappe lidt af, Ann Intahjak Kofod.

FÅ ABONNEMENT