Nye ejere efter overskud: 'Hvis man kan lykkes i et coronaår, ser det lyst ud'

Nye ejere efter overskud: 'Hvis man kan lykkes i et coronaår, ser det lyst ud'
Det nye ejerpar Henrik Astrup Sørensen og Lykke Malene Rodin overtog Sannes Familiecamping i marts måned sidste år. De præsenterer, trods en ugivtig opstart under corona, et overskud på godt en million kroner for 2020. Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 15. JUN 2021 • 18:47
Af:
Marie Hofman
| ABONNENT
15. JUN 2021 • 18:47

ERHVERV

Det nye ejerpar af Sannes Familiecamping i Melsted kan med stor tilfredshed konstatere voksende tal på bundlinjen.

Af virksomhedens regnskab for 2020 fremgår det nemlig, at overskuddet er vokset til 3.108.258 kroner mod et overskud på 2.090.392 kroner året forinden.

For ejerparret Henrik Astrup Sørensen og Lykke Malene Rodin kan det overordnet opsummeres i et ord; benhårdt arbejde.

– Man skal ikke prøve at opgøre min timeløn sidste år. Vi har virkelig knoklet, og det viser nu, hvad der er lykkedes for os, siger Henrik Astrup Sørensen.

Ejerparret overtog driften af Sannes Familiecamping i marts sidste år. Det var dermed også en overtagelse midt i første coronanedlukning, hvilket mildest talt krævede en stor omstillingsparathed for de nye ejere.

– Vi har været igennem en periode, hvor al normalt har været sat ud af kraft. Når man troede tingene gik i en retning, så er de gået i en anden. Men jeg synes, at vi er lykkes med løbende at omstille driften til, hvad vi forventede, der ville ske, siger Henrik Astrup Sørensen.

Tilskæringer i driften

I 2020 har de nye ejere blandt andet derfor også holdt igen med at markedsføre, mens virksomheden også har lagt lån og finansielle dispositioner om. Dertil er man gået i gang med at etablere en mere digitaliseret administration, der har sparet virksomheden for en del administrationsressourcer, forklarer Henrik Astrup Sørensen, der til gengæld har måtte skalere op på personale- og vareomkostninger i forhold til den ekstra rengøring, coronaretningslinjer har krævet.

– Det er blevet drevet meget fra hånden til munden i det her år, hvor vi hele tiden har måtte vurdere, hvordan vi kunne bruge ressourcerne bedst mulig i en unormal situation, siger Henrik Astrup Sørensen, der også tilskriver det store besøg af turister Bornholm så sidste sommer, som den anden store succesfaktor.

– Vi havde en fantastisk sommer sidste år, hvor vi så rigtig mange turister i industriferien. Dertil formåede vi også at få et rigtig godt efterår, fortæller Henrik Astrup Sørensen.

Hundeplads og udendørs fitness

Et usikkert coronaår har dog også betydet, at det nye ejerpar har måtte ligge deres langsigtede planer for campingpladsen på hylden for en stund.

Her gælder, at ejerparret gerne vil satse på helårsturisme med bedre muligheder for vintercampering. Parret fik derfor i maj grønt lys på en ansøgning til kommunen om at måtte udvide de allerede godkendte vintercamperingsenheder fra 30 til 67. En mulighed, man dog ikke gjorde brug af sidste år, forklarer Henrik Astrup Sørensen.

– Efter en sæson med corona, der havde vi brug for at puste ud. Da vi nåede hen til efter efterårsferien, der var hjulene tomme for luft. Så vi besluttede os for at lukke ned og klargøre pladsen til sæsonen i år, siger Henrik Astrup Sørensen, der på fuld kapacitet i højsæsonen står for 250 campingenheder og 43 hytter på Sannes Familiecamping.

Parret åbnede op igen for pladsen til påske og har henover vinteren brugt mange kræfter på at renovere pladsen.

Her gælder at både bygninger, hytter og fællesarealer er blevet renoveret. Samtidig kan campingpladsen præsentere fire nyheder i år.

– Vi har blandt andet fået en hundeplads, et udendørs fitnessområder og opladerstandere til elbiler. Nye tiltag, der baseret på, de erfaringer, vi gjorde os sidste år med kundernes efterspørgsel, siger Henrik Astrup Sørensen.

Helårsstrategi er stadig planen

Det nye ejerpar ser derfor også nu positivt på den kommende sæson, hvor de allerede er fuldt booket fra uge 25 til uge 34.

Henrik Astrup Sørensen ser dog stadig, at corona kan være en bremseklods for helårsstrategien i 2021 i forhold til de udenlandske turister.

– Der er ingen tvivl om, at helårsstrategien har lidt et knæk under corona. Men vi har et håb om, at vi fra 2022 begynder at fokusere meget mere på helårsstrategien målrettet de udenlandske turister, herunder særligt tyskerne, hollændere og østrigere. Jeg mener stadig, at potentialet er enormt der, fordi Bornholm har en natur, som vi ser, at særligt tyskerne er glade for, siger Henrik Astrup Sørensen. Man er derfor også indgået i samarbejde med Destination Bornholm om at intensivere særligt den digitale markedsføring mod det tyske marked. Men selvom de planer fortsat må vente lidt, har de nye ejere ikke ladet sig afskrække af et år med corona.

– Vi er meget positive. Vi kan jo konstatere, at hvis man kan lykkes i et coronaår, ser det lyst ud, siger Henrik Astrup Sørensen.