Leder: Grønne busser med sort samvittighed

Leder: Grønne busser med sort samvittighed
LEDER | BORNHOLM | ABONNENT | 4. JAN 2022 • 05:30
LEDER | BORNHOLM | ABONNENT
4. JAN 2022 • 05:30

Klimavenlig transport er på alles læber.

Men på Rønne kaj fragtes de tonstunge Kombardo-busser frem og tilbage med sort brændstof, selvom busserne kører grønt.

Bornholmslinjen vil gerne være grønne, selvom de lever af at transportere passagerer og gods med fossilt brændstof. Senest har man uden held forsøgt at få den bornholmske godsfærge Hammershus elektrificeret med statsstøtte for 94 millioner kroner.

Et kæmpe beløb, når rederiet i dag modtager cirka en million kroner fra staten hver eneste dag for at sikre Bornholm billig søtransport. 

Den nye hurtigfærge Express 5 kan efter sin leverance også blive bygget om til at kunne sejle på grønt brændstof, hvis rammerne omkring færgen er til det. Rederiet har altså set den grønne fremtid og forsøger at trimme flåden til klodens behov.

I december 2020 begyndte alle rederiets egne Kombardo-busser eksempelvis at køre på såkaldt biodiesel, der er fossilfri og derfor ikke bidrager til drivhuseffekten ved at frigøre ekstra co2. Kør grønt med bussen. Det er klimamæssigt et godt tiltag. 

Hvad der kan undre er, at rederiet fortsat sejler de tonstunge busser frem og tilbage mellem kajen i Rønne og Ystad med speedbådsfart på de dieselslugende hurtigfærger, der ikke er skiftet til grøn brændstof. I stedet kunne man lade busserne stå på kajen i Ystad og spare miljøet.

Den sorte transport af de grønne busser er næsten lige så tragikomisk som rederiets tilbud om at lade elbiler op under overfarten. De grønne elbiler kan nemlig kun få strøm på én måde under turen: energien kommer fra de samme motorer, der med sort diesel sender hurtigfærgen op i speedbådsfart for at plane over Østersøen.

Bornholmslinjen forklarer selv, at transporten af de tunge busser med færgen først og fremmest er for at gøre busrejseproduktet så komfortabelt som muligt. Modsat de konkurrerende busruter medbringer rederiet sine egne busser og sparer dermed passagerne for at skulle bære deres bagage ind i bussen, når færgen kommer i land.

Ifølge Bornholmslinjen har man i dag fem ugentlige shuttle-afgange fra kajen i Ystad, og man vil gerne lave flere, da de også frigør plads på vogndækket til flere biler.  Hurtigfærgerne er en pragtfuld luksus til hurtig sejllads med biler og mennesker til og fra Bornholm. Men det er spild af både skattekroner og klima at fragte busser i vægtklassen 20 tons op og plane over Østersøens bølger. Det er langt mere klimavenligt at benytte de busser, der starter og slutter deres rejse i Ystad. 

Det er spild af både skattekroner og klima at fragte busser i vægtklassen 20 tons op og plane over Østersøens bølger.