Den nye hurtigfærge Express 5 kan efter sin leverance også blive bygget om til at kunne sejle på grønt brændstof, hvis rammerne omkring færgen er til det. Rederiet har altså set den grønne fremtid og forsøger at trimme flåden til klodens behov.
I december 2020 begyndte alle rederiets egne Kombardo-busser eksempelvis at køre på såkaldt biodiesel, der er fossilfri og derfor ikke bidrager til drivhuseffekten ved at frigøre ekstra co2. Kør grønt med bussen. Det er klimamæssigt et godt tiltag.
Hvad der kan undre er, at rederiet fortsat sejler de tonstunge busser frem og tilbage mellem kajen i Rønne og Ystad med speedbådsfart på de dieselslugende hurtigfærger, der ikke er skiftet til grøn brændstof. I stedet kunne man lade busserne stå på kajen i Ystad og spare miljøet.
Den sorte transport af de grønne busser er næsten lige så tragikomisk som rederiets tilbud om at lade elbiler op under overfarten. De grønne elbiler kan nemlig kun få strøm på én måde under turen: energien kommer fra de samme motorer, der med sort diesel sender hurtigfærgen op i speedbådsfart for at plane over Østersøen.