Kommunen: Der er ingen byggeret ved Slottet

Kommunen: Der er ingen byggeret ved Slottet
Bygningen, som Michael Møller vil rive ned for at bygge nyt. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 12. MAR 2021 • 09:14
| ABONNENT
12. MAR 2021 • 09:14

Michael Møller, som ejer Bornholmerslottet i Rønne, ønsker at nedrive et anneks og i stedet bygge nye boliger. I annekset kan 15 beboere lovligt opholde sig, men afslaget begrundes med, at "de nye boliger vil ligge meget tæt på tre risikovirksomheder (inden for 100 meter). Så længe risikovirksomhederne ikke har fået godkendt sikkerhedsdokumentation, vil det ud fra et forsigtighedsprincip ikke være muligt at bygge boliger på det forespurgte sted".

Virksomhederne er Kuwait Petroleum Danmark A/S på Skansevej og Uno-X Energi A/S på Kraftvej, som begge oplagrer olie og benzin, samt Bornholms Energi & Forsyning på Skansevej, som oplagrer olie.

Bornholms Tidende har pr. mail spurgt regionskommunen om, hvad perspektivet er for eventuelt i fremtiden at få lov til at opføre en ny bygning, hvor annekset ligger, hvad skal der til, og hvor langvarig processen i givet fald blive?

Anka Nordvig Sonne, som er planlægger i udvikling og plan-afdelingen, svarer, ligeledes på mail, blandt andet:

"I den gældende lokalplan for Slottet er hensigten, at annekset skal rives ned og området ligge ubebygget, så allerede i 1996 besluttede man muligheden for at nedrive bygningen uden en mulighed for genopførelse. Der er imidlertid ikke handlepligt i en lokalplan, så bygningen kan blive stående og fortsætte med den anvendelse, den lovligt er taget i brug til, så længe det ønskes. Der er altså ikke nogen byggeret på stedet.

Der skal dermed en ny lokalplan til for at muliggøre nyt byggeri.

En ny lokalplan forudsætter, at man politisk vil planlægge for det (sagen har ikke været fremlagt politisk). En lokalplan med kommuneplantillæg tager typisk mindst et år. I dette tilfælde er der flere problematikker, som vil blive udfordrende. Den primære er netop den omkring risikovirksomhederne, som ikke lige kan flyttes. Men også bebyggelsestætheden og behovet for parkeringspladser vil umiddelbart blive problematisk.

I forhold til anvendelsen af annekset: Som nævnt kan vi ikke ændre på eksisterende lovlige forhold, men lovgivningen er indrettet på en måde, så man forhåbentlig undgår at planlægge uhensigtsmæssigt for nye byggerier. Det vil sige, at vi har en særlig forpligtelse ved ny lokalplanlægning, det er uddybet i dette citat fra Miljøstyrelsen Planmyndigheden:

Ad 2) Planlægning for ændret arealanvendelse omkring en eksisterende risikovirksomhed.

Planmyndigheden har en særlig pligt til agtpågivenhed i forbindelse med planlægning for arealanvendelse omkring risikovirksomheder (...) og inddrage risikoen for større uheld i planlægningen forud for, at der i kommune- og lokalplaner fastlægges bestemmelser for risikofølsom anvendelse af arealer omkring en risikovirksomhed. Dette gælder for arealer, der ligger nærmere end 500 meter eller inden for en større passende sikkerhedsafstand fra en risikovirksomhed. Sikkerhedsafstanden er defineret i virksomhedens sikkerhedsdokumentation udarbejdet efter reglerne i risikobekendtgørelsen. Der vil f.eks. være krav om en større sikkerhedsafstand end 500 meter, hvis konsekvenskurven omkring en eksisterende virksomhed strækker sig længere ud end 500 meter".