Hurtig ladestander bliver testet i to år
Arkivfoto

| GRATIS
14. JUN 2021 • 09:34
Af: Henrik Nielsen

Hurtig ladestander bliver testet i to år

ENERGI

En fem ton tung pakke er landet på Bornholm. Pakken er en container med et stort trestrenget batteri, der kan hurtigoplade elbiler med op til 350 kilowatt. Det fremgår af en pressemeddelelse.

I det nye batteri bliver strømmen ledt direkte i batteriet uden at blive konverteret. Det sparer både energi og penge. Batteriet er mobilt og skal fungere som en ladestander for elbiler. Det vil være at finde på Bornholm i to år. I løbet af de to år skal batteriet stå et halvt år ad gangen på henholdsvis Campus Bornholms parkeringsplads og ved Green Solution House ad to omgange. De to lokationer giver mulighed for, at så mange elbilejere som muligt kan lade deres elbiler på batteriet. Der vil være to ladeudtag, så to elbiler kan lade på en gang.

– Det er meget positivt, at Bornholm igen får mulighed for at teste nye grønne løsninger. Ladeinfrastrukturen er altafgørende for grøn omstilling af bilismen. Jeg håber, at batteriet kan være med til at skabe opmærksomhed, så flere tager en prøvetur i en elbil. Og ser sig selv være med til at gøre øen grønnere, næste gang bilen skal skiftes ud, siger formand Caroline Meyer White fra særligt udvalg om klima og bæredygtighed i pressemeddelelsen.

Fra net til bil

Når det står ved Campus Bornholm, bliver batteriet sluttet til solceller. Under normale omstændigheder bliver strøm fra solceller konverteret fra jævnstrøm til vekselstrøm og så tilbage igen til jævnstrøm, inden det bliver lagret i et batteri. Men i det nye batteri bliver strømmen ledt direkte i batteriet.

Det sparer både energi og penge at undlade at konvertere strømmen, idet konverteringen medfører et energitab, og selve konverteringsenheden koster penge. Lykkes forsøget med den nye teknologi, vil det derfor både være en billigere og grønnere måde at få strøm på, fremgår det af pressemeddelelsen.

Derudover er batteriet også et forsøg på at imødegå de udfordringer i elnettet, der på sigt kan opstå, når der kommer mange elbiler, som alle skal hurtigoplades på en gang. De ladestandere, der findes i dag, er nemlig tilknyttet elnettet, hvor der bruges strøm direkte fra net til bil. Samtidig er det svært at sikre, at den strøm, bilerne oplades med, er grøn.

Batteriet er udviklet af danske Nerve Smart Systems.



Rubrikannoncer

Med flere tusinde besøgende hver dag, vil din rubrikannonce her være et godt sted at få dit budskab ud.


Indryk rubrikannonce

Flere nyheder