Høje priser tvinger turistkatalog på pause

NYHED | 17. NOV 2022 • 15:30
Jesper Gynther
Journalist
NYHED
17. NOV 2022 • 15:30

Kataloget ’Bornholm - Hele året’ udkommer ikke som printkatalog i 2023, da produktionsomkostningerne på papir og tryk er blevet for høje.

Destination Bornholm og Bornholms Tidende har gennem de sidste mange år og i samarbejde udgivet publikationen 'Bornholm – Hele året', som årligt udgives i 130.000 eksemplarer. 

Nu tvinger forhøjede produktionspriser imidlertid kataloget på pause i 2023. Markedspriserne på køb af papir og tryk er dyrere end nogensinde før, og det gør det svært at få produktionen til at hænge sammen.

– Det er beklageligt, at det er eksterne faktorer, som gør, at vi ikke kan udgive 'Bornholm – Hele året 2023', fortæller salgschef Camilla Forsbom fra Bornholms Tidende, som oplyser, at beslutningen er truffet efter langs tids drøftelser, hvor en masse løsningsforslag er vendt.

Fokus på 'Denne uges Bornholm'

En stor del af øens turisterhverv har i stor stil annonceret i kataloget, men Bornholms Tidende og Destination Bornholm håber at kunne bibeholde og sikre synligheden af de bornholmske virksomheder ved at sætte ekstra fokus på kataloget 'Denne uges Bornholm', som har et årligt oplag på 240.000 eksemplarer.

Derudover kan turister få et indblik i oplevelsesmulighederne på Bornholm via hjemmesiden bornholm.info med mere end en million årlige brugere samt ikke mindst app'en 'Bornholm'.

– I 2023 vil vi blandt andet prioritere at bygge videre på udvikling af indhold til vores hjemmeside og app’en Bornholm for derigennem at sikre værdifuld information om øen, siger direktør Pernille Kofod Lydolph fra Destination Bornholm.

Både Bornholms Tidende og Destination Bornholm går målrettet efter at sikre, at 'Bornholm – Hele året' er tilbage til øens gæster i 2024.

Publikationen 'Bornholm - Hele året' blev oprindeligt til som en produktion under Destination Bornholms vinger kaldet 'Bornholm – Kort og Godt'. Pressefoto