Havneforkastning skal sikres for at stoppe forurening med miljøgifte

Havneforkastning skal sikres for at stoppe forurening med miljøgifte
Renoveringen af den meget nedslidte nordlige forkastning på havnen i Tejn skal sikre, at den igen kan fungere som et solidt bolværk mod vind og vejr og at der sættes en stopper for forureningen. Fotos: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 7. MAR 2021 • 08:02
Lisbet Holst
Journalist
| ABONNENT
7. MAR 2021 • 08:02

MILJØ

Den nordlige forkastning på Tejn Havn skal renoveres.

Det sker både for, at den nedslidte forkastning kan modstå vind og vejr, og for at forhindre, at de sker yderligere forurening fra forkastningen med tungmetaller og specielt det stærkt forurenende middel Tributyltin (TBT).

Forkastningen er mange steder nedbrudt. Den membran, der skal sikre, at sedimentet bliver, hvor det er, og skal forhindre udvaskning af forurenende stoffer, er ødelagt flere steder.

Affaldsmaterialer

Forkastningens sediment består af nedbrudt beton fra fiskefabrikken, sand fra sandblæsning af akrylmalede betonelementer og andet affaldsmateriale fra havnen og udgør en forureningsrisiko.

Sedimentet er forurenet med tungmetaller, og specielt TBT er fundet i store koncentrationer i forkastningen.

TBT blev brugt i forbindelse med bundbehandling af skibe for at modvirke begroning. Midlet blev forbudt i Danmark i 2003.

Varsel om påbud

Forekomsten af forurenende stoffer i forkastningen er årsagen til, at regionskommunens miljøcenter som tilsynsmyndighed har givet sig selv – Bornholms Regionskommune – et varsel om et påbud ifølge Miljøbeskyttelsesloven. Forkastningen skal renoveres inden for det næste halve år, så der ikke er risiko for yderligere forurening.

I hvilket omfang, der i dag sker en udvaskning af TBT fra sedimentet, er uvist, men forkastningen blev yderligere beskadiget efter den voldsomme storm i 2020.

I 2019 udarbejdede det rådgivende firma Sweco et teknisk notat til regionskommunen efter en undersøgelse af forkastningen.

Årsagen til problemerne er, at forkastningen er bygget på en måde, der ikke sikrer, at sedimentet bliver, hvor det skal, viser notatet, der også klarlægger forureningen med tungmetaller og især TBT.


Denne figur viser placering og udstrækning af den eksisterende stenkastning i Tejn Havn. Omtrentlig placering af de prøveudgravininger, som Sweco har foretaget for at undersøge forkstningens tilstand, er markeret med et blåt kryds. Illustration: Sweco

Kostbart projekt

Renoveringen af forkastningen og sikringen mod forurening skønnes til at komme til at koste 7.838 millioner kroner, men renoveringen kan sagtens blive langt dyrere.

Eksperter skal løse opgaven

På miljøudvalgets møde tirsdag vedtog udvalget, at regionskommunen indgår en aftale med et rådgivende ingeniørfirma, der har kompetence på området, og som kan løfte hele opgaven fra valg af metode til udførelse.

Firmaet skal i første omgang udarbejde en rapport, der konkretiserer hvad, der skal gøres, hvordan det skal gøres og hvad det kommer til at koste, oplyser Leif Olsen (SF), formand for regionskommunens natur- og miljøudvalg.

Han kalder sagen "meget, meget kedelig".

– Det er desværre sådan, at når vi arbejder med forureningssager, så ser vi rigtig mange steder "fortidens synder". Det, man vurderede "way back", var godt nok, det ved vi i dag, at nej, det var det ikke, siger Leif Olsen.

Dyr oprydning efter forurening

De senere år har regionskommunen stået for oprydning af blandt andet gamle, stærkt forurenede vaskerigrunde. Tidligere har det været gamle gasværksgrunde, der skulle ryddes op.

– Disse sager dukker desværre op hele tiden, og de er rigtig, rigtig dyre. Lur mig: Om to år kommer der noget andet. Det er derfor, den forebyggende forureningsbekæmpelse er så vigtig, siger Leif Olsen.

Der er rigtig mange havne-forkastninger og moler på Bornholm. Hvor mange er bygget op på samme måde med affaldsmaterialer fra havne som forkastningen i Tejn Havn?

– Det ved vi faktisk ikke. Men eftersom praksis med at bruge affaldsmaterialer fra havnen har været relativt almindelig, ikke kun på Bornholm, men helt generelt, så kan jeg godt frygte det, siger Leif Olsen.

Handling her og nu

Miljøudvalget arbejder også med en generel vedligeholdelsesplan for øens mange havne.

– Hvis det er sket på samme måde andre steder, så skal vi sikre, at der ikke sker beskadigelse af den membran og spærring, der er. Det må vi få undersøgt. Men sagen i Tejn er forholdsvis akut. Den er vi nødt til at handle på her og nu, siger Leif Olsen.

 


Om Tributyltin

Tributyltin (TBT) har været anvendt i antibegroningsmidler til skibe siden 1950'erne. Disse midler menes at være den væsentligste kilde til udledning af TBT i miljøet, og opmærksomheden har især været rettet mod midlets skadelige virkninger på vandmiljøet.

TBT er tungt nedbrydeligt i sediment og er desuden årsag til væksthæmning, sterilitet og dødelighed i en række vandorganismer. Nogle af virkningerne er konstateret ved meget lave koncentrationer.

I 2003 blev det forbudt i Danmark at anvende TBT på erhvervsskibe. For mindre skibe har forbuddet eksisteret siden begyndelsen af 1990'erne.

I 2008 blev forbuddet udvidet til at omfatte alle skibe i hele verden.

TBT er en meget giftig organisk tin-forbindelse, som i mange år har været anvendt af skibsfarten, fordi giften forhindrer muslinger og tang i at gro på skibet under vandlinien. Denne begroning sinker skibets fremdrift og betyder øget brændstofsforbrug.

(Kilder: Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen)