Forsikringsselskab klarede sig godt i 2020 – lokal opbakning imponerer direktør

Forsikringsselskab klarede sig godt i 2020 – lokal opbakning imponerer direktør
Bornholms Brandforsikring kom trods corona ud af 20202 med et årsresultat, der næsten er på niveau med 2019. Arkivfoto: Berit Hvassum
| 19. MAR 2021 • 09:54
Henrik Nielsen
Journalist

19. MAR 2021 • 09:54

ERHVERV

Trods corona lykkedes det Bornholms Brandforsikring at komme igennem 2020 med et årsresultat, der er på niveau med året før. Prisnedsættelser, et nyt vejhjælpsprodukt og flere kunder har bidraget til udviklingen, fortæller selskabet i en pressemeddelelse.

Årsrapporten viser et overskud på 22,2 millioner kroner efter skat i 2020. I 2019 havde selskabet et overskud på 23,4 millioner kroner. Alligevel er det med blandede følelser, at direktør Morten Holten evaluerer årsresultatet.

– Det har været et hårdt år, og mange er også direkte økonomisk ramt af nedlukningerne. Det oplever vi også i vores dialog med kunder. Samtidig har vores medarbejdere været nødt til at finde nye måder at yde god service og hurtig sagsbehandling i en hverdag præget af perioder med hjemmearbejde og møder online, siger han i pressemeddelelsen.

Både medarbejdere og kunder har skulle vænne sig til en ny virkelighed.

– Jeg er imponeret og taknemmelig over, hvor utrolig stor lokal opbakning, vi har oplevet i denne svære periode, siger Morten Holten.

Kun på Bornholm

I årets løb er Bornholms Brandforsikring vokset med 3.031 forsikringer. Ifølge pressemeddelelsen kommer væksten både fra en styrkelse af konkurrencekraften som følge af prisnedsættelser på hus- og bilforsikringer og fra stærke samarbejdsrelationer med lokale bilforhandlere og ejendomsmæglere. Også et nyt pengeinstitutsamarbejde har bidraget positivt, lyder det.

– Udviklingen er helt i tråd med bestyrelsens mål og strategi, for det er vigtigt, at vi sikrer en kontinuerlig udvikling af Bornholms Brandforsikring, der jo kun tegner forsikringer på Bornholm. Vi er ved at nå et godt antal af kunder, hvilket er utrolig vigtig, for at vi fortsat kan bestræbe os på at sikre bornholmerne et lokalt alternativ til de store, landsdækkende forsikringsselskaber, siger bestyrelsesformand Per Hansen i pressemeddelelsen.

Efter et år med omfattende brug af digitale værktøjer er det blevet tydeligt for det lokale forsikringsselskab, at mange af kunderne stadig efterspørger personlig betjening. Samtidig oplever Bornholms Brandforsikring også en stigende efterspørgsel efter muligheden for digital selvbetjening, fortæller direktør Morten Holten.

 

 

2020 i tal

• Bornholms Brandforsikring havde en bruttopræmieindtægt på 131,8 millioner kroner mod 124,5 millioner kroner i 2019.

• Investeringsområdet har bidraget til resultatet med et afkast på 8,6 millioner kroner.

• Erstatningsudgifterne landede samlet set på 79,6 millioner kroner, stort set på niveau med 2019.

• Omkostningerne til at drive selskabet er steget til 28 millioner kroner, mod 26,8 millioner kroner i 2019. Det giver en omkostningsprocent på 21,4, hvilket er helt efter målsætningen.

Kilde: Bornholms Brandforsikring