– Man skal anerkende, at det også er en faktor, vi skal bare også anerkende, at det ikke er den eneste. Vi ved fra forskning, at det ikke er en altoverskyggende enkeltfaktor, som bidrager til undervisningsforstyrrende uro. Vi skal kigge på, hvordan det opleves for forældre, for lærere og for eleven, og så have nogle gode dialoger om, hvad kan vi gøre i den lokale kontekst. For jeg tror, det er svært lige at sætte same size fits all omkring den her udfordring. Det er ikke altid, at små klasser er løsningen på det, siger hun.
Men i forhold til uro, så oplever nogle forældre, at det hænger sammen med klassestørrelsen. Er der noget, der forhindrer jer i at lave mindre klasser?
– Nogle gange deler vi klasserne op, netop af pædagogiske og sociale, læringsmæssige og didaktiske hensyn, men økonomi er jo altid en medspiller i forhold til løsningsmodellerne, fordi det kræver ekstra ressourcer. Jeg har ikke en ekstra pose penge, så jeg skal jo tage dem et andet sted fra. Man skal også bare vide, at det ikke altid er løsningen, for det kan også gøre ondt på en klasse, at man bare går ind og splitter dem. Nogle gange kan det være bedre, at man arbejder på en sådan vis, at man i nogle timer har support, siger Trine Schloss Pedersen.
Forældre overvejer skoleskift