– For nogle år siden bevilgede man penge til en tovoksen-ordning på skolerne, og jeg er selvfølgelig optaget af, hvad effekten er af det. Hvad den oplevede effekt er, og hvad der er kommet ud af de der midler. Jeg ser på, om vi kan bruge de midler endnu klogere, og jeg er også optaget af at få afdækket, hvad det er for nogle enkeltintegrerede indsatser, man arbejder med på skolerne. Lige den analyse har man ikke gjort så meget ud af tidligere, så derfor er jeg selvfølgelig nysgerrig på det, og jeg tænker også, at jeg skal bruge det som et afsæt til at finde ud af, hvad det næste bedste skridt er, for at sikre os, at vi kan tilbyde den støtte til de børn, der har behov for det, siger hun.
Mangler kompetencer til inklusion
Nogle af de forældre, der har besvaret spørgskemaundersøgelsen, har børn med særlige behov.
I kommentarerne til spørgsmålene om konklusion, skriver flere, at skolen har svært ved at rumme deres barn.
– Har selv en datter med særligt behov, og her synes jeg desværre ikke, at inklusionen virker, og lærerne har svært ved at rumme et anderledes barn, der kan have det svært i løbet af en dag, skriver en forælder.
I undersøgelsen efterlyser flere forældre også, at skolernes personale bliver uddannet til de udfordringer, inklusionen af børn med særlige behov giver.