Trine Schloss Pedersen er ked af, at det er den oplevelse, forældrene bag kommentarerne i undersøgelsen har, men forklarer, at det også handler om ressourcer.
– Det bliver jeg ked af at høre, for vi har en forpligtelse til at sørge for, at eleverne får den støtte, som de fagprofessionelle sammen med forældrene vurderer, at barnet har behov for. Men det er også et ressourcespørgsmål, og vi må erkende, der er ikke midler til alt det, vi gerne vil gøre, siger hun.
Skolechefen fortæller, at hun er ved at få afdækket, hvordan de penge, som skoleområdet bliver tildelt, bruges bedst muligt fremover.
– For nogle år siden bevilgede man penge til en tovoksen-ordning på skolerne, og jeg er selvfølgelig optaget af, hvad effekten er af det. Hvad den oplevede effekt er, og hvad der er kommet ud af de der midler. Jeg ser på, om vi kan bruge de midler endnu klogere, og jeg er også optaget af at få afdækket, hvad det er for nogle enkeltintegrerede indsatser, man arbejder med på skolerne. Lige den analyse har man ikke gjort så meget ud af tidligere, så derfor er jeg selvfølgelig nysgerrig på det, og jeg tænker også, at jeg skal bruge det som et afsæt til at finde ud af, hvad det næste bedste skridt er, for at sikre os, at vi kan tilbyde den støtte til de børn, der har behov for det, siger hun.
Mangler kompetencer til inklusion
Nogle af de forældre, der har besvaret spørgskemaundersøgelsen, har børn med særlige behov.