– Der skal måske flere voksenkræfter til og nogle bedre rammer, så de børn, der ofte skaber uro, kan være i folkeskolen. Hvis man spørger mig, skal vi se det på samme måde som med handicapkonventionen; det er ikke børnene, der skal tilpasse sig, men rammerne i samfundet, der skal kunne rumme dem. Så kan der være tilfælde, hvor det er nødvendigt med et miljø, hvor rammerne er endnu mere tilpasset. For eksempel som de mellemformer, som vi arbejder med. Og så skal vi også sikre os, at vores personale på folkeskolerne har flere specialpædagogiske færdigheder, så de også føler, de kan magte opgaven med at rumme børn med særlige behov.
Klassestørrelser bliver også nævnt i forbindelse med uro og inklusionsudfordringer. Hvad afholder jer fra at lave mindre klasser?
– Det er, at det er meget dyrt. Vi kan godt se på, hvad det betyder, hvis vi går ned fra et loft på 28 til 27 elever. Sidste gang man gik ned i antallet, var det vist med tre elever. Det kunne jeg godt tænke mig, at vi gjorde, men det er meget dyrt. Og hvis vi forestiller os, at vi havde pengene til det, skal vi også overveje, om det så også er den bedste løsning. Måske er det bedre at have flere voksne til de store klasser i stedet. Vi har afsat penge til tovoksenordninger, men vi har ikke sagt til skolerne, hvordan de skal gøre det. Det er lagt ud til skolerne selv, for det kan være forskelligt, hvad de synes, der er behov for.
I undersøgelsen fremgår det, at store klasser får nogle forældre til at overveje at flytte deres barn fra folkeskole til privatskole. Bør I ikke sætte antallet af elever i klasserne ned, hvis I vil styrke folkekskolen?