DF: Det er op ad bakke for forslag om at se på en ny færgebetjening

DF: Det er op ad bakke for forslag om at se på en ny færgebetjening
Ja, der var engang de bornholmske færger sejlede direkte her til Kvæsthusbroen i Københavns Havn. Arkivfoto
| ABONNENT | 28. APR 2021 • 15:45
| ABONNENT
28. APR 2021 • 15:45

TRANSPORT

Dansk Folkeparti på Christiansborg har fremsat et såkaldt beslutningsforslag, som skal pålægge regeringen inden juni og Folketingets sommerferie at påbegynde en undersøgelse af mulighederne for en bedre færgebetjening af Bornholm med direkte daglig forbindelse med en hurtigfærge mellem Rønne og København/hovedstadsområdet.

Torsdag skal forslaget til førstebehandling, og baggrunden for forslaget – kan man læse i det – er, at rejseruten gennem Sverige har vist sig at kunne give alvorlige udfordringer, sådan som det er set under coronakrisen, hvor Sverige i slutningen af 2020 på grund af risiko for smittefare med covid-19 med få timers varsel lukkede grænsen til Danmark.

Derved blev hovedfærdselsåren over Ystad, som tegner sig for 97 procent af persontrafikken mellem Bornholm og København, lukket.

Hans Kristian Skibby (DF) er blandt forslagsstillerne, og han ser frem til førstebehandlingen – om end han er på det rene med, at det bliver op ad bakke.

– Jeg har hørt fra ganske mange af de andre politiske partier, at de synes, det er en træls debat at åbne for, men det er jeg lidt uforstående overfor, siger han.

– For jeg synes, at det er helt på sin plads, at man taler om de åbenbare problemer, der er og har været i forhold til at rejse gennem Sverige for at komme til og fra Bornholm. Jeg er med på, at det kan lade sig gøre nu, men hvis man ikke tør åbne for den her debat i offentligheden, synes jeg, at vi har en træls situation for nu at sige det på jysk. Det har jo ikke være tilfredsstillende for de mennesker, der bor på Bornholm, eller for dem, der ønsker at rejse til Bornholm, at det bliver så besværligt.

– Så jeg håber på, at vi kan finde en aftaletekst, som åbner for det. For ser man regeringens infrastrukturudspil fra for 14 dage siden, så skriver den, at sagen om Bornholm skal undersøges af en arbejdsgruppe – og det er fornuftigt nok. Men til gengæld konstaterer man samtidig, at der ikke skal åbnes for en direkte forbindelse mellem Bornholm og hovedstadsområdet, siger Hans Kristian Skibby.

– Der står direkte, at "partierne konstaterer, at der er ikke er grundlag for at genindføre en daglig afgang mellem Bornholm og københavnsområdet, med mindre der ikke kan opnås en varig aftale med Sverige om transit". Men jeg synes da, at vi skal få undersøgt, hvilke muligheder der er for at få en hurtigfærge til københavnsområdet. Det bør undersøgelsen rumme, men det forstår jeg, at de vil skrive sig ud af, så det ikke skal undersøges – og jeg synes, at er mærkeligt at lave en aftale om, hvad man ikke vil have undersøgt.

Lidt rigide

Man får ikke det fulde billede?

– Nej, det synes jeg ikke, man gør. Og så kan det da godt være, at de svar, der måtte komme, taler for, at vi fortsat alene skal satse på en svensk model, men det vil jo så være på baggrund af nogle specialister, som skal lave trafikmålinger og -beregninger og se på transittider, anlægsinvesteringer og så videre, siger Hans Kristian Skibby.

Men du har haft kontakt til de andre partier om det, så tror du på, forslaget kan få medvind?

– Ja, jeg har haft dialog med så at sige alle partier. Men vi har en aftalekreds i forhold til besejlingen af Bornholm helt tilbage fra 2003, og i den oplever jeg ikke den helt store gejst i forhold til at forfølge vores forslag om at se på en forbindelse direkte til hovedstadsområdet. Jeg oplever faktisk, at de andre partier er lidt rigide og henholder sig til den gamle aftale, som jeg synes, vi bør opdatere. Men jeg anerkender også, at vi selv er aftalepart, og kan jeg ikke få alle partier med, er det meget vanskeligt at få flyttet noget som helst.

De øvrige partier fra aftalen er Venstre, Socialdemokratiet, de konservative, de radikale og SF, oplyser Hans Kristian Skibby.

Og det kan være, at det hele stopper med 1. behandlingen, hvis de andre partier siger nej?